* * * * * * * * *
Aa_New_Damage
NORDISK DOBERMANN FORUM
09.09.10 - klo:12:29 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 ... 9   Til bunnen

25.10.09 - klo:21:21 #0
Niro

IPO vs Körung og mentalitet

Satt og så igjennom "Körungen" i Tyskland fra 2007. Må si fikk en tankevekker. Har alltid lurt på
hvorfor så få Dobere blir tatt ut på den (og består) har liksom aldri funnet noen som kunne forklare hvorfor..? Det er stort sett IPO111/VPG111 hunder
som stiller (og de er som regel blant de beste Dobere som er..) så hvorf stryker så mange på denne testen..?

En Körung er jo ikke så mye mere enn en ZTP (når d gjelder momenter) men såg jo fort at det er en vesentlig forskjell - og er nok årsak til at hundene stryker.. Figurant jobber MOT hundene og ikke "med" eller samarbeider - og de går tøffere til verks Smiley Såg ut som mang en hund ikke skjønnte noen ting - og flertallet slapp bittet med engang - kun de som med total overbevisning "satt fast i arm" både under "overfall" (skjulet) og "motprøve" og i tillegg viser kampdrift får bestått med A. De som mister armen men uten å nøle angriper igjen og "sitter fast" får B. Og de som "misser arm" på andre forsøk også og ikke viser nok vilje/kampdrift får 6 mnd utsettelse eller stryk (nicht körfähig)

(PS om man får A eller B forutsetter selvsagt at hundene er overbevisende i andre momenter også, men det er bare helt unntaksvis at det er andre årsaker (skudd, gruppen) de fleste hundene konkurerer jo i IPO og har det på plass)

Konklusjon - det at bare en liten % av alle IPO11 og 111 hunder stiller til denne test og så mange stryker, det viser at man ikke skal se seg blind på tittler når man skal forstå og se ettter hundenes egenskaper. Det er stor forskjell på å gå til prøve på kjennt figurant som samarbeider (som j skjønner mange/de fleste gjør) og gå på ukjennt fig som motarbeider Wink

Det siste krever mot,hardhet og kampdrift som de fleste Dobere desverre mangler..Og er ikke bare å trene på det om hundene har mangler der.. Men i IPO hvor det er mere samarb og at det skal være "morro" for hund så er det ikke så vanskelig for en god trener.. Roll Eyes

IPO var vel ment som et "avelsverktøy" for å selektere tjeneste hunder, men som mange har påpekt her inne er det nok en "hundesport", som likevel sier mye selvsagt, men ikke bestandig det vesentligste.

Når en hund "backer" ut på en fig som motarbeider litt så vil den nok aller mest sansynlig gjøre det i tjeneste også hvor det er alvor Undecided

25.10.09 - klo:21:39 #1
Gunn Anita

Sv: IPO vs Körung og mentalitet

Bra innlegg og definitivt noe å tenke på.
Jeg har sett opptak av körungs- forsøkene til en del hunder som er brukt MYE i avl, og det er rett og slett skremmende. Hunder som flykter, hunder som "fryser" og ikke tør gå i, hunder som slipper, unngår figuranten og skriker som om de ble levende flådd. Og til sist- hunder som viser det de fleste gjeterhund- entusiaster liker å referere til som "dobermann- syndromet"- hunder som slipper, løper rundt uten mål og mening og later som den skumle figuranten ikke er der..

Så skal det også sies at selv den beste hunden i verden kan få seg en skikkelig "smell" og bli ødelagt.. Men jeg har vanskelig for å tro at den da ville bli meldt på en Körung.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

"Born to fight, trained to kill
 Ready to die.. But never will"

25.10.09 - klo:22:04 #2
Niro

Ikke for på noen måte henge ut noen hunder, alle som "tør" ta ut hundene på en Körung fortjener stor respekt men må si j ble overrasket....

En hund som Hudson Hawk Jahrestal (oppdretter til min egen hund) stillte på ZVA (Körung for livet) og strøk (klarte Körung for 2 år første gang m B) - han backet helt ut.. Og til sammenligning han har flere ganger 98-100 i C arb IPO/VPG111

Samme med en velkjennt og respektert hund som Leo Maerkischen land, slapp grepet og mistet helt vilje og mot til å fortsette, fikk 6 mnd uts.. Han har og meget høye poeng (95+) C arb i IPO/VPG 111..

En hund j har meget høye tanker om - Thairo Thor Divina Celeste VPG111 (Gino Gomez Citone X "harde brukslinjer" på morside..) Mistet grep første gang både på "overfall" og "motprøve" men spratt opp uten nøling og satt fast igjen, viste veldig bra kampdrift - han fikk B på ZVA

Dagens beste var uten tvil Victor Vincent V H Wantij, "bang" fast begge ganger første forsøk og mye kamp Wink ZVA 1A (Jivago Wantij X Grafin Goldie Franckenhorst) Wink

Hunder som kommer fra linjer som det skrytes av opp i skyene mh til "bruks" som Mooreiche - i dette tilfellet Cox Mooreiche og Hero Edertal fikk B etter å sluppet grep i første forsøk.. Ascan V Burghof 6 mnd uts.. backet helt..Men kull søsteren var dagens beste tispe Smiley

ingen tvil om at j tror at hunder fra disse linjer mf har mere kampdrift/hardhet i seg en de fleste utst-linjer, de gir ikke opp etter første forsøk Wink Og ser man på resultatlister på Körung de siste 10 år er det hunder i overvekt som både stiller og består (får A) fra disse enn fra andre linjer Smiley

Som sagt tar ikke frem disse eksempler for å "disse" noen men for å illustrere - i år strøk en hund som var nr 6 eller 7 på top 100 lista lista ifjor i hele Tyskland i VPG111.. så j er av den oppfatning at en "Körung" bestått veier tyngre enn en IPO111 tittel.. Wink

Gleder meg til å ta fatt på videoene fra 2006-2009 Wink

25.10.09 - klo:22:10 #3
Niro

Bra innlegg og definitivt noe å tenke på.
Jeg har sett opptak av körungs- forsøkene til en del hunder som er brukt MYE i avl, og det er rett og slett skremmende. Hunder som flykter, hunder som "fryser" og ikke tør gå i, hunder som slipper, unngår figuranten og skriker som om de ble levende flådd. Og til sist- hunder som viser det de fleste gjeterhund- entusiaster liker å referere til som "dobermann- syndromet"- hunder som slipper, løper rundt uten mål og mening og later som den skumle figuranten ikke er der..

Så skal det også sies at selv den beste hunden i verden kan få seg en skikkelig "smell" og bli ødelagt.. Men jeg har vanskelig for å tro at den da ville bli meldt på en Körung.

Thx Wink - Ja enig i det du beskriver av dt d har sett Sad Jeg tror nok også at ikke treningen må ta skylda - tvert om - hundene får litt "skjokk" når den møter mye mere motstand enn den vanligvis gjør i IPO111 og ZTP og på trenings fig osv.. Og da skilles "klinten fra hveten" - de inneboende egenskapene -  om hunden har nok mot og hardhet/kamp iseg eller ikke..

/Tore

25.10.09 - klo:22:25 #4
Gunn Anita

Ikke for på noen måte henge ut noen hunder, alle som "tør" ta ut hundene på en Körung fortjener stor respekt men må si j ble overrasket....

En hund som Hudson Hawk Jahrestal (oppdretter til min egen hund) stillte på ZVA (Körung for livet) og strøk (klarte Körung for 2 år første gang m B) - han backet helt ut.. Og til sammenligning han har flere ganger 98-100 i C arb IPO/VPG111

Samme med en velkjennt og respektert hund som Leo Maerkischen land, slapp grepet og mistet helt vilje og mot til å fortsette, fikk 6 mnd uts.. Han har og meget høye poeng (95+) C arb i IPO/VPG 111..

En hund j har meget høye tanker om - Thairo Thor Divina Celeste VPG111 (Gino Gomez Citone X "harde brukslinjer" på morside..) Mistet grep første gang både på "overfall" og "motprøve" men spratt opp uten nøling og satt fast igjen, viste veldig bra kampdrift - han fikk B på ZVA

Dagens beste var uten tvil Victor Vincent V H Wantij, "bang" fast begge ganger første forsøk og mye kamp Wink ZVA 1A (Jivago Wantij X Grafin Goldie Franckenhorst) Wink

Hunder som kommer fra linjer som det skrytes av opp i skyene mh til "bruks" som Mooreiche - i dette tilfellet Cox Mooreiche og Hero Edertal fikk B etter å sluppet grep i første forsøk.. Ascan V Burghof 6 mnd uts.. backet helt..Men kull søsteren var dagens beste tispe Smiley

ingen tvil om at j tror at hunder fra disse linjer mf har mere kampdrift/hardhet i seg en de fleste utst-linjer, de gir ikke opp etter første forsøk Wink Og ser man på resultatlister på Körung de siste 10 år er det hunder i overvekt som både stiller og består (får A) fra disse enn fra andre linjer Smiley

Som sagt tar ikke frem disse eksempler for å "disse" noen men for å illustrere - i år strøk en hund som var nr 6 eller 7 på top 100 lista lista ifjor i hele Tyskland i VPG111.. så j er av den oppfatning at en "Körung" bestått veier tyngre enn en IPO111 tittel.. Wink

Gleder meg til å ta fatt på videoene fra 2006-2009 Wink

Hmf. Ikke helt fornøyd med å lese dette- Cox ligger bak min "lillegutt", ikke trivelig å tenke på at bestefar pyset ut  Lips Sealed Men det som er, det er, og det er uansett nyttig å bli klar over. Hva jeg har sett av de "gamle" linjene er i hvertfall stort sett usammenlignbart bedre enn "utstillingslinjene", så jeg får trøste meg med det.
Saumfarte også stamtavlen til Cuba etter å ha sett en del videoer og fant til min store skrekk en av de hundene jeg så definitivt IKKE ville finne bak henne... Men en får satse på at andre hunder nedarver bedre- samt at ligger det langt nok tilbake vil ikke genotypen slå i hjel fenotypen.

La oss vite hva du finner når du har sett 2006- 2009- serien!

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

25.10.09 - klo:23:09 #5
Ronny

Ipo eller Sch var et avlverktøy-Idag er det blitt en sport Kiss

Og du e jo en tulling om du sitt her og fortell Korung vei mer enn en IPO3 tittel..

E noget mer man ser der enn hardhet og tøffhet...Har dere glemt hundens iver etter og jobbe? Spore? Være førbar?

Nei kjøp utstillingslinjer og kjemp gang på gang på gang etter LP1 :thumbup :thumbup

DET IRRITERER MEG GRENSELØST AT DOBERMANN IKKE ER ØVERST PÅ PALLEN I IPO

B-Kiefher Nero-Noir
BH IPO1 Briska`s Dixi
www.schutzhunden.co

25.10.09 - klo:23:13 #6
Niro

Jeg skal oppdatere jeg.. hehe Wink

Men som sagt j er egentlig ikke tilhenger av å si negative ting om hunder/spre skitt.. Men som j håper alle forstår dette er den vanskeligste testen av alle så all respekt til alle som stiller der - og gjennomgående er det stort sett bra hunder alle.. (sammenlignet m gjsnittet av Dobere..) Men der er hele poenget og problemet.. Man forventer seg mere + forventer at en konkurerende IPO/VPG111 hund skal bestå en slik test.. Når de beste eller rettere sagt de "bedre" av Dobere som finnes ikke alltid består ja hva m resten.. Huh Roll Eyes  

At j nevner hunder fra begge "leirer" er for å understreke at det er utfordringer som opprettere må ha fokus på..Det er ikke nødvendigvis et linje problem..Faktisk mange av de som kommer fra det de fleste kaller utst linjer gjør mange ganger en veldig bra Körung.. Eks ifjor Don Diego Harten Kern etter mye brukte Hiram Royall Bell - han bestod 1A. Felini Nemesis 1B, Nilo Nobili Nati 1B..Santo Böllenruthen 1B.. Mye utskjellte Gino Gomez fra noen år tilbake m 1A og har masse avkom m bestått. Jivago (som gjorde en veldig bra Körung både på den første og for livet) 1A og har en god del avkom m bestått..Osv osv men enig de er i overvekt fra de tradisjonelle brukslinjene ja..

PS anng Cox kan j berolige deg m at han "pyset" ikke ut - han var meget overbevisende i "overfall"/skjulet.. misset på "motprøven" i første forsøk ja.. men likevel uten å nøle etter å fått en kraftig omgang på bakken "spratt" han opp igjen - satt fast og "fighet" bra  Wink Men selvsagt sansynlig berørt etter første møte m fig og derfor ikke så helhjertet i i "motprøve" som før skjulet og derfor B

25.10.09 - klo:23:14 #7
daniel

Säger väl kanske lite om att många i denna rasen avlar främst för exteriör och är jättenöjda om deras hund kan få fina poäng i IPO3, trots att den egentligen är en ganska svag hund, men de flesta skiter väl i om hunden ska funka till annat än IPO. Spontant tycker man ju att ett intränat moment som korningen ska hundarna fixa om de inte har för stora brister.

25.10.09 - klo:23:24 #8
noziro

Hainide Nemrod-Chuck SUCH, IPO3, SchH3, MH, ZTP, ZVA(1A)

25.10.09 - klo:23:25 #9
Niro

Og du e jo en tulling om du sitt her og fortell Korung vei mer enn en IPO3 tittel..

E noget mer man ser der enn hardhet og tøffhet...Har dere glemt hundens iver etter og jobbe? Spore? Være førbar?

Nei kjøp utstillingslinjer og kjemp gang på gang på gang etter LP1 :thumbup :thumbup

Som vanlig tror j ikke d forstår helt hva j snakker om.. Roll Eyes

Selsagt viser en konkurerende IPO111 hund allsidighet og egenskaper som IKKE kommer frem i en Körung.. men du og mange ser dere blind på en sånn tittel - mange ganger viser den ikke annet enn enn medium hund med nok byttedrift, lek, førbarhet og en GOD trener bak til å bestå eller stille i noen konkuranser.. Og mye sansynlig er det m kjennt fig Roll Eyes En IPO111 viser IKKE nødvendigvis hva hunden har av hardhet og mot/kamp..

D fikk kanskje med deg at stort sett ALLE som stiller på Körung har IPO/VPG111 og FH osv osv.. likevel "feiger" overaskende mange ut Huh Roll Eyes

Hele poenget er jo at når IKKE disse IPO111 hunder ikke består en Körung - ja da er det et problem for rasen hvis den skal kunne brukes til annet enn "sport" eller..? Og det beviser at en tittel ikke alltid sier hele sannheten..

25.10.09 - klo:23:28 #10
Niro

Såg klipp fra Chuck´s Körung Grin "Mycke bra" - respect :thumbup
(Og Chuck har myye Roveline hunder i seg + gamle Norske)

25.10.09 - klo:23:34 #11
Gunn Anita

Jeg skal oppdatere jeg.. hehe Wink

Men som sagt j er egentlig ikke tilhenger av å si negative ting om hunder/spre skitt.. Men som j håper alle forstår dette er den vanskeligste testen av alle så all respekt til alle som stiller der - og gjennomgående er det stort sett bra hunder alle.. (sammenlignet m gjsnittet av Dobere..) Men der er hele poenget og problemet.. Man forventer seg mere + forventer at en konkurerende IPO/VPG111 hund skal bestå en slik test.. Når de beste eller rettere sagt de "bedre" av Dobere som finnes ikke alltid består ja hva m resten.. Huh Roll Eyes  

At j nevner hunder fra begge "leirer" er for å understreke at det er utfordringer som opprettere må ha fokus på..Det er ikke nødvendigvis et linje problem..Faktisk mange av de som kommer fra det de fleste kaller utst linjer gjør mange ganger en veldig bra Körung.. Eks ifjor Don Diego Harten Kern etter mye brukte Hiram Royall Bell - han bestod 1A. Felini Nemesis 1B, Nilo Nobili Nati 1B..Santo Böllenruthen 1B.. Mye utskjellte Gino Gomez fra noen år tilbake m 1A og har masse avkom m bestått. Jivago (som gjorde en veldig bra Körung både på den første og for livet) 1A og har en god del avkom m bestått..Osv osv men enig de er i overvekt fra de tradisjonelle brukslinjene ja..

PS anng Cox kan j berolige deg m at han "pyset" ikke ut - han var meget overbevisende i "overfall"/skjulet.. misset på "motprøven" i første forsøk ja.. men likevel uten å nøle etter å fått en kraftig omgang på bakken "spratt" han opp igjen - satt fast og "fighet" bra  Wink Men selvsagt sansynlig berørt etter første møte m fig og derfor ikke så helhjertet i i "motprøve" som før skjulet og derfor B

Du sprer ikke skitt, du får ting frem i lyset. Viktige ting, om individer og om linjer (som jeg etterhvert begynner å skjønne at du har mye kunnskap om!). Om det er noe jeg har lært meg i løpet av årene er det at ingen kenneler leverer "100 %" i den ene eller andre retningen.

Jeg setter mer og mer pris på å diskutere med deg, både pga. kunnskapen din, men også pga. den alltid saklige argumentasjonen din og det at du kan tillate andre meninger utenom dine egne uten å gå bananas i forsvar! Givende og interessant! Oppdater oss for når du har sett flere Körunger!

P.S: Godt å høre at Cox ikke pyset helt ut.. Tror kanskje jeg (og Qondor) får sove i natt likevel  Wink

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

25.10.09 - klo:23:39 #12
Gunn Anita

Fortell oss noe vi ikke visste, Ronny. For det kunne muligens vært nyttig. Alle som tar ut hundene sine på Körund driter selvsagt i iver etter å jobbe og evne til å spore..

Hundene som plasserer seg høyest i IPO- mesterskap er naturligvis de kuleste, tøffeste, råeste hundene som finnes... Oh yeah.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

25.10.09 - klo:23:42 #13
Gunn Anita

Respect!  Smiley

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

25.10.09 - klo:23:52 #14
Ronny

Fortell oss noe vi ikke visste, Ronny. For det kunne muligens vært nyttig. Alle som tar ut hundene sine på Körund driter selvsagt i iver etter å jobbe og evne til å spore..

Hundene som plasserer seg høyest i IPO- mesterskap er naturligvis de kuleste, tøffeste, råeste hundene som finnes... Oh yeah.

Jeg trenger ikke den tøffeste råeste hunden-Jeg har råd til forsikring av boligen min Kiss
Jeg trenger en hund som er trenbar-Som viser glede med meg i trening.  Grin

Nei tenk som sch oppdretterne i bruks...bitt bitt bitt-mot.mot,mot og spør Norges mest kjeente bruksoppdretter hva som har skjedd når de glemte resten av hunden Huh

Hvor ble speeden/kordinasjon f.eks av Huh

DET IRRITERER MEG GRENSELØST AT DOBERMANN IKKE ER ØVERST PÅ PALLEN I IPO

B-Kiefher Nero-Noir
BH IPO1 Briska`s Dixi
www.schutzhunden.co

Sider: [1] 2 3 ... 9   Til toppen
Gå til:  

Webtechnica.net
MySQL PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 CSS