* * * * * * * * *
Aa_New_Damage
NORDISK DOBERMANN FORUM
29.07.10 - klo:23:12 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
« forrige neste »
Sider: [1] 2 3 ... 5   Til bunnen

22.07.08 - klo:20:07 #0
Gunn Anita

Den eneste dobermann godkjent som polititjenestehund (Sverige)

http://www.polishund.net/Tidningen/SPH_3_2008.pdf

Side 25.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

"Born to fight, trained to kill
 Ready to die.. But never will"

22.07.08 - klo:20:18 #1
Gunn Anita

Sv: Den eneste dobermann godkjent som polititjenestehund (Sverige)

Og den eneste i Danmark.

http://www.ascomannis.com/about/dogs/hassan/

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

22.07.08 - klo:20:25 #2
Gunn Anita

Og i Norge? Ingen  Lips Sealed

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

22.07.08 - klo:22:11 #3
Ronny Nilsen

Sikkert pga kulda... Grin

http://www.schutzhunden.com

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

25.07.08 - klo:22:47 #4
Ellen Cecilie

Artig å lese om den svenske hunden, god reklame for dobermann som brukshund det Smiley Og artig at han poengterer at politiet må velge individ og ikke rase Smiley

Pavlov sitter alltid på skulderen din

26.07.08 - klo:16:02 #5
Niro

Og det tror jeg er på grunn av fordommer, uvitenhet og manglende vurderingsevne hos polititjenestemenn(kvinner) enn at problemet nødvendigvis ligger i rasen + som Ronny sier praktiske ting som kulde osv. Og at det enda ikke er tradisjon i Norge for å velge seg en Dobermann når man skal ha brukshund rundt om i landets (Schafer)hundeklubber som også de samme politimenn/kvinner ofte er medlemmer av.

De samme Dobere (linjer) de har i tjeneste være seg i Danmark/Sverige eller andre land kan hentes hit eller finnes her fra før, no prob.

26.07.08 - klo:19:05 #6
Kjersti D

Det var faktisk en tjenestemann på Mo som holdt på å utdanne sin dobber til polititjeneste, men måtte stoppe det pga sykdom på hunden. Men den gjør det vist godt som brukshund i Sverige.

Så det kunne ha vært en i Norge og....

Kjersti

BH SL1 SchH 1 Jean Dark High Love
NUCH BH SL I Black Jax's Bits Of Insolence

Diesel von Gogh
BH AD IPO 3 Schh 3 KKL2 H-Cayos av Xazziam
BH AD IPO3 Schh 3 FH2 KKL1 v Troll von Kassler Kreuz
BH AD IPO3 Schh3 KKL1 Uras Bar Berg

31.07.08 - klo:23:54 #7
Illy

Hei Christer og takk for et flott innlegg.
Jeg har ingen tro på at det er manglende vurderingsevne bak det at det er ingen dobermann i virke innen politiet. Tilfeldigheter og tradisjon er min oppfatning, og kanskje på mange måter en av mine fordommer (ift politiet altså)?
Men kan du utdype det du skriver at det er sikrere å velge schæfer kontra dober?
Ja jeg registrerer at du ikke jobber som hundefører, men likevel interessant.

Born nyfiken Smiley

02.08.08 - klo:23:38 #8
Gunn Anita

Sikrere fordi jeg tror det er lettere å finne et egnet individ blant schæfer. Det er større utvalg innen brukslinjer, og som jeg skrev så mener jeg også at schæferen er en bedre allround hund enn dobermann. Dette er generalisering, det finns jo så klart schæfrer som ikke egner seg til tjeneste, og dobermann med alle de rette egenskapene som kreves av en tjenestehund. Men sånn blir det når man beskriver en rase i motsetning til et individ, da blir det generalisering.

Det er vel ikke sånn at hele politi-verden har valgt tjensthund (rase) på fordomsfullt grunnlag, schæfer er den mest brukte tjenestehunden verden over. Og om dette skyldes tradisjon, hvorfor har det da blitt tradisjon? Det er vel nettopp fordi schæferen har vist seg å være svært godt egnet som politihund, mye pga sin allsidighet.

Har som sagt dobermann selv, 2 stykker, og ville ikke byttet de ut med schæfer eller annen rase, for det er en fantastisk rase. Min forkjærlighet for dobermann blir ikke mindre selv om jeg tar innover meg at schæfer i det store og hele ofte egner seg bedre som tjenestehund.

Vil avslutte med å presisere at dobermann er en rase hvor en kan finne individer som er meget velegnet som tjenestehunder.

Gode innlegg fra deg, Christer, og forhåpentligvis kan de være med på å bidra til at "Dobermann- folket" får opp øynene for de problemer rasen sliter med mtp bruksegenskaper. Vet ikke om schæfer egner seg bedre som tjenestehund enn dobermann, men det er utvilsomt enklere å finne en god schæfer enn en god dobermann! Skulle vel ellers bare mangle mtp størrelsen på schæferen som rase. På den andre siden registreres det ikke flere maller enn feks. dobermann, og det bør være et tankekors for dobermannoppdrettere at det likevel er en god andel malle som går som tjenestehunder. KAN det ha noe med egenskapene å gjøre, tro???

Hunden som skulle utdannes i Mo er Twin Q's Bonus som angivelig hadde tyroksinmangel. Føreren valgte etterpå å kjøpe seg malle...

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

03.08.08 - klo:23:57 #9
Niro

Jobber selv i politiet men ikke som hundefører. Men siden jeg selv har dobermann har jeg forhørt meg om det har vært godkjente dobermann som tjenestehund i Norge. Jeg jobbet inntil nylig ved Bergen sentrum politistasjon. Der fortalte en hundefører med lang fartstid at det hadde vært to godkjente dobermann i politiet, en i Oslo og en i Trondheim.  Pr. dags dato fins der ingen i tjeneste.

Men en er ikke helt snever i politiet når det gjelder rase. Springer Spaniel, Jakt labrador , Rottweiler og Malle er hunder som i dag er godkjente polititjeneste hunder innen nark og patrulje.

Men selv om jeg ikke kunne tenkt å hatt noen annen rase en Dobermann så må jeg erkjenne at schæfer er nok mye bedre  "all around" hund. Jeg mener det er mye lettere å finne et bra schæfer emne enn dobermann emne til tjenestehund. Selv om det uten tvil finnes individer blant Dobermann som egner seg utmerket til tjeneste. Det er ikke kun av fordomsfullhet at man velger schæfer foran andre raser.  En legger utrolig mye arbeid ned i å få godkjent en tjenestehund. Det er derfor mye sikrere å velge en scæhfer foran andre raser. Å velge en dobremann kan gå bra men en tar en mye større sjanse. En kan ikke velge tjenestehund ut fra forkjærlighet til en rasen men en bør velge den rasen som har vist seg å være best egnet til det formålet den skal brukes til. Men som sagt tidligere det finnes selvfølgelig individer innen andre raser som også kan egne seg utmerket som tjenestehund.

Jeg er helt enig i at det som betyr noe er individet og ikke rasen for en som skal bruke den i jobb, fordi det innlysende er enormne forskjeller innad på individene på rasene.

Jeg er helt uenig at Schafer er et sikrere valg vs Dobermann på grunn av egenskapene - det er et sikrere valg ja kanskje fordi det finnes 20 ganger (bare et fiktivt tall, vet ikk forholdet) flere Schafere og oppdrettere enn det gjør av Dobermann og Dober oppdrettere - naturlig nok er det lettere å skaffe en bra Schafer. Jeg forstår du (og de andre) mener Schafer er sikrere valg fordi en lykkes oftere m Schafer MEN det mener jeg er fordi dere ikke vet hvor dere skal lete etter tjenestehunds emner på Dobermann. Altså uvitenhet og til dels fordommer. Som Gunn Anita var inne på det andre topicet, når man i den lokale hundeklubben ser en Dobermann som stryker på enkle tester eller åpenbart ikke villet egnet seg til utdannelse innen verken hundesport eller tjeneste så sier det seg selv at noen som vil ha en tjenestehund ikke har Dober øverst på lista.

Et praktisk eksempel, her på Mo er det en tjeneste mann som har prøvd to ganger m Dobermann (mulig det er samme som Kjersti refererte til) begge ganger gikk det ikke - det kunne jeg nesten ha sagt til han på forhånd når jeg ser hva slags linjer han har kjøpt - tror du noen i Politiet her kommer til å prøve m Dobermann  neste gang de skal ha tjeneste hund på Mo - neppe. Den aktuelle tjenestemann har godgjennt patrulje hund idag (Malle)

En som ikke har hatt Dobermann og satt seg inn i rasen bedriver self et sjanse spill, som eksempelet viser, hvis man skal ha seg en tjeneste hund og kjøper fra hvilken som helst linjer/kenneler,  men vet man hvor man skal lete er det ingen problem og etter min mening ikke det sjansespillet du sier det er.

Men selvsagt, en tjenestehund er ikke bare en tjenestehund - det er jo stor forskjell på egenskapene en hund trenger for å være søkshund, patruljehund, nark hund, bombehund, redningshund osv osv

Mulig Schafer besitter egenskaper som gjør den godt nok egnet til de varierte opgaver men det er uten tvil veldig mye dårlkige Schafere der ute, og som rase som helhet er avelen langt ifra tilfredstillende der heller.

En virkelig god Dobermann kan konkurere med hve som helst være seg innen IPO, ringsport eller tjeneste - men enig det er desverre kanskje ikke så mange av dem.

PS Mulig Schafer er den mest brukte rasen verden over men stemmer det ikke at flere og flere går over til Malle både ute og hjemme?

04.08.08 - klo:00:13 #10
Niro

Gode innlegg fra deg, Christer, og forhåpentligvis kan de være med på å bidra til at "Dobermann- folket" får opp øynene for de problemer rasen sliter med mtp bruksegenskaper. Vet ikke om schæfer egner seg bedre som tjenestehund enn dobermann, men det er utvilsomt enklere å finne en god schæfer enn en god dobermann! Skulle vel ellers bare mangle mtp størrelsen på schæferen som rase. På den andre siden registreres det ikke flere maller enn feks. dobermann, og det bør være et tankekors for dobermannoppdrettere at det likevel er en god andel malle som går som tjenestehunder. KAN det ha noe med egenskapene å gjøre, tro???

Hunden som skulle utdannes i Mo er Twin Q's Bonus som angivelig hadde tyroksinmangel. Føreren valgte etterpå å kjøpe seg malle...

Man kan være enig om at Dobermann som helhet mangler en del på visse egenskaper både til hundesport og tjeneste og i visse tilfeller som familehund også desverre -  nevner tilgjengelighet, aggresjon,  lite mot, selvtillit, lav arbeidslyst osv osv

Men det gjelder på langt nær alle hunder og linjer. Man kan ikke bare skylde på dårlig oppdrett og rasen osv for at de fleste ikke velger Dober som ønsker å være aktiv, tradisjon og fordommer er vanskelige å få gjort noe med over natten

Det virker Gunn Anita som du mener det er så dårlig stillt - men samtidig virker det som du har vært utrolig fornøyde med dine Dobere og at de har fungert til tjeneste/arbeid - har du tenkt tanken at de hundene du har hatt kommer fra helt vanlige linjer - det er ingenting ekstraordinært med de linjer på hundene dine - likevel har de mer enn holdt mål altså - ser du poenget - jeg tror ikke det er flaks - Dober generellt er en bra hund og dine hunder har vært veldig heldige med en meget dyktig og engasjert hundefører.

Om flere hunder havnet i aktive eieres hender så ville flere fått øynene opp for rasen og hvor bra den er.

PS det er så vidt jeg vet bare 1 stk politihund i tjeneste på Mo som er patrulje hund om det er det det heter - altså er med på pågripelser og "skarpe" oppdrag, det er helt riktig en Malle. Han som har den prøvde m en Dober første gang, den  strøk på avgjørende test og senere druknet hunden tragisk nok i en ulykke. Den neste holdt heller ikke mål og ble muligens solgt/omplassert eller avlivet er ikke sikker - tror ikke det var på grunn av Thyroxin nei. Og spør du meg har aktuelle person ikke satt seg inn i rasen nei.

04.08.08 - klo:00:28 #11
Niro

Kennel Ascomannis som de fleste vet i Danmark har frqa sitt opdrett 1 polititjeneste hund, redning og søkshunder, 9 hunder m godkjennt Dansk politihund sertifikat + et utall av hunder innen IPO/SCHH og Mondioring.... Men så er han som eier kennnelen en Politi og selger hundene kun til de som er aktive innen hundesport

Der er noe av svaret - det er mulig å gjøre det samme overalt om de rette personene hadde villet.

Her er link til hve an av de mest respekterte Dobermann instruktører som har utdannet hunder tiltjeneste både i politi og millitære og private sikkerhets formål, han var sjef for "protection dogs" i det Tyske Airforce, se hva han mener om den saken, ja han er kanskje innhabil siden han oppdretter Dobermann, men han har oppdretter Schafer og og trent og jobbet med et uttall av andre raser som Schnauzer, Rottweiler, til og m Am Staff som han mente egnet seg ypperlig - men hvem ville valgt Am Staff til tjeneste hund - ikke si at det ikke har m fordommer å gjøre Roll Eyes

PS på spørsmål sieer han at den rasen som egner seg aller dårligst som tjeneste hund i Millitære er ja tro det eller ie Schafer hahaha Grin

http://www.ascomannis.com/articles/lisa/lerner/

04.08.08 - klo:00:28 #12
Gunn Anita

Jøss. Jeg blir helt imponert, Niro! At du ut fra linje-/ kennelvalget kunne fortalt denne politimannen på forhånd at det ikke ville lykkes? Hvorfor i all verden rådet du da ikke denne mannen inn på de riktige linjer og kenneler?

Den ene av de to hundene han har hatt er Twin Q' s Bonus, en meget god hund. Ikke mange dobermann kan gjøre en test lik den han gjorde, verken i funk- løypa eller miljømessig. Hunden er desverre syk, han lider av Addison's syndrom. Linje- / kennelmessig vet jeg ikke om noe i Sverige jeg heller ville valgt for bruks eller tjenesteformål, med mindre det dreide seg om de gamle DDR-linjene. Den andre hunden vet jeg ingenting om.

Det registreres mange flere schæfere enn dobermann, og ja, derfor kan en si at naturligvis skal det være enklere å finne en god schæfer enn en god dobermann. Men det er i beste fall bare halve sannheten. Det registreres ikke mange flere maller enn dobermann rundt forbi. Hvorfor vinner de terreng både bruks- og tjenestemessig? Fordi de er pene? Fordi oppdrettere selekterer på utseendet? Eller fordi bruksegenskapene får stå i høysetet? Jeg tror også en god dobermann kan hevde seg på lik linje med "gjeterne", men hvor i helv... blir de av? I fjor var det en dobermann som hevdet seg i FCi-mesterskap- Dobfancier's Rezon. Han plasserte seg som nr. 3 i IPO SM og som nr. 9 i IPO Nordisk. Han var eneste startende dobermann. Det finnes i dag en godkjent politihund i Sverige, det er Dobfancier's Sazka. Og jeg kan fortelle deg en ting- disse hundene er ikke avlet frem med utseende for øyet!

Jeg bare lurer, ettersom du uttaler deg med slik tyngde og pondus... Hvor mange tjenestehunder har du ført frem? Hvor mange konkurransehunder har du ført frem? Og hvilke linjer skal mennesker som ønsker tjenestehunder innenfor dobermannrasen kjøpe fra?

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

04.08.08 - klo:00:31 #13
Nano

Dobermann blir brukt som tjeneste hund i flere land. Hoved problemet er at den ikke liker å bytte fører.
En schæfer kan den som er på tjeneste ta hunden ut av kennelen gå på jobb med den hvis det er nødvendig.( sånn er det i Tyskland)  Det kan man ikke med en Dobermann ,den liker ikke engang å bo i kennel. Die Amerikaner benytter f.eks.dobermann til å lete opp miner.
I Tyskland er det et ordtak som heter Malle er for en doven dobermannfører.
jeg er enig med Niro at Dobermann er  en like god  tjeneste hund  som schæfer eller Malle ,bare at det blir avlet mye mindre Dobermann enn malle eller schæfer. Anne

04.08.08 - klo:00:40 #14
Gunn Anita

Dobermann blir brukt som tjeneste hund i flere land. Hoved problemet er at den ikke liker å bytte fører.
En schæfer kan den som er på tjeneste ta hunden ut av kennelen gå på jobb med den hvis det er nødvendig.( sånn er det i Tyskland)  Det kan man ikke med en Dobermann ,den liker ikke engang å bo i kennel. Die Amerikaner benytter f.eks.dobermann til å lete opp miner.
I Tyskland er det et ordtak som heter Malle er for en doven dobermannfører.
jeg er enig med Niro at Dobermann er  en like god  tjeneste hund  som schæfer eller Malle ,bare at det blir avlet mye mindre Dobermann enn malle eller schæfer. Anne

Og da må jeg spørre deg, Anne, hvor mange tjenestehunder har du hatt befatning med? Hvor mange har du ført frem? Hvorfor kan du tillate deg å mene at dobermann et like godt tjenestehundemne som schæfer eller malle?

Min erfaring er tvert om at dobermann fikser førerbytte bedre enn schæfer (har ikke jobbet med mange maller, så skal ikke uttale meg om det).

Jeg blir helt matt. Jeg er litt forsiktig med å mene for mye om IPO fordi det er en sport jeg har begrenset erfaring med. Hva jeg sier om IPO og dobermann er det lille jeg ser på kurs, seminarer og samlinger og den kunnskap jeg prøver å tilegne meg via mine "mentorer" innefor sporten.

Hva jeg sier om tjeneste er hva jeg opplever hver eneste dag, samt det jeg har sett av dobermann i test- og tjenestesammenheng. Det er slike dobermann jeg ønsker flere av, men de vokser jammen ikke på trær!

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

Sider: [1] 2 3 ... 5   Til toppen
Gå til:  

Webtechnica.net
MySQL PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 CSS