Jobber selv i politiet men ikke som hundefører. Men siden jeg selv har dobermann har jeg forhørt meg om det har vært godkjente dobermann som tjenestehund i Norge. Jeg jobbet inntil nylig ved Bergen sentrum politistasjon. Der fortalte en hundefører med lang fartstid at det hadde vært to godkjente dobermann i politiet, en i Oslo og en i Trondheim. Pr. dags dato fins der ingen i tjeneste.
Men en er ikke helt snever i politiet når det gjelder rase. Springer Spaniel, Jakt labrador , Rottweiler og Malle er hunder som i dag er godkjente polititjeneste hunder innen nark og patrulje.
Men selv om jeg ikke kunne tenkt å hatt noen annen rase en Dobermann så må jeg erkjenne at schæfer er nok mye bedre "all around" hund. Jeg mener det er mye lettere å finne et bra schæfer emne enn dobermann emne til tjenestehund. Selv om det uten tvil finnes individer blant Dobermann som egner seg utmerket til tjeneste. Det er ikke kun av fordomsfullhet at man velger schæfer foran andre raser. En legger utrolig mye arbeid ned i å få godkjent en tjenestehund. Det er derfor mye sikrere å velge en scæhfer foran andre raser. Å velge en dobremann kan gå bra men en tar en mye større sjanse. En kan ikke velge tjenestehund ut fra forkjærlighet til en rasen men en bør velge den rasen som har vist seg å være best egnet til det formålet den skal brukes til. Men som sagt tidligere det finnes selvfølgelig individer innen andre raser som også kan egne seg utmerket som tjenestehund.
Jeg er helt enig i at det som betyr noe er individet og ikke rasen for en som skal bruke den i jobb, fordi det innlysende er enormne forskjeller innad på individene på rasene.
Jeg er helt uenig at Schafer er et sikrere valg vs Dobermann på grunn av egenskapene - det er et sikrere valg ja kanskje fordi det finnes 20 ganger (bare et fiktivt tall, vet ikk forholdet) flere Schafere og oppdrettere enn det gjør av Dobermann og Dober oppdrettere - naturlig nok er det lettere å skaffe en bra Schafer. Jeg forstår du (og de andre) mener Schafer er sikrere valg fordi en lykkes oftere m Schafer MEN det mener jeg er fordi dere ikke vet hvor dere skal lete etter tjenestehunds emner på Dobermann. Altså
uvitenhet og til dels
fordommer. Som Gunn Anita var inne på det andre topicet, når man i den lokale hundeklubben ser en Dobermann som stryker på enkle tester eller åpenbart ikke villet egnet seg til utdannelse innen verken hundesport eller tjeneste så sier det seg selv at noen som vil ha en tjenestehund ikke har Dober øverst på lista.
Et praktisk eksempel, her på Mo er det en tjeneste mann som har prøvd to ganger m Dobermann (mulig det er samme som Kjersti refererte til) begge ganger gikk det ikke - det kunne jeg nesten ha sagt til han på forhånd når jeg ser hva slags linjer han har kjøpt - tror du noen i Politiet her kommer til å prøve m Dobermann neste gang de skal ha tjeneste hund på Mo - neppe. Den aktuelle tjenestemann har godgjennt patrulje hund idag (Malle)
En som ikke har hatt Dobermann og satt seg inn i rasen bedriver self et sjanse spill, som eksempelet viser, hvis man skal ha seg en tjeneste hund og kjøper fra hvilken som helst linjer/kenneler, men vet man hvor man skal lete er det ingen problem og etter min mening ikke det sjansespillet du sier det er.
Men selvsagt, en tjenestehund er ikke bare en tjenestehund - det er jo stor forskjell på egenskapene en hund trenger for å være søkshund, patruljehund, nark hund, bombehund, redningshund osv osv
Mulig Schafer besitter egenskaper som gjør den godt nok egnet til de varierte opgaver men det er uten tvil veldig mye dårlkige Schafere der ute, og som rase som helhet er avelen langt ifra tilfredstillende der heller.
En virkelig god Dobermann kan konkurere med hve som helst være seg innen IPO, ringsport eller tjeneste - men enig det er desverre kanskje ikke så mange av dem.
PS Mulig Schafer er den mest brukte rasen verden over men stemmer det ikke at flere og flere går over til Malle både ute og hjemme?