* * * * * * * * *
Aa_New_Damage
NORDISK DOBERMANN FORUM
09.09.10 - klo:12:01 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
« forrige neste »
Sider: 1 [2] 3 4 5   Til bunnen

04.08.08 - klo:00:43 #15
Ronny Nilsen

Sv: Den eneste dobermann godkjent som polititjenestehund (Sverige)

Har ei som voks her:) Smiley

http://www.schutzhunden.com

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

04.08.08 - klo:00:43 #16
Gunn Anita

Forøvrig... Jeg tror ikke det finnes den hund som trives bedre på kennel enn i et hjem der hunden får kontakt med mennesker og er del av en flokk.. En dobermann trives like lite på kennel som en schæfer gjør det, eneste forskjell er at mange schæfere har mentalitet til å tåle å stå på kennel. De fleste dobermann har ikke det.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

"Born to fight, trained to kill
 Ready to die.. But never will"

04.08.08 - klo:00:46 #17
Gunn Anita

Og hva er det kennel Briskas selekterer på i fremste rekke?

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

04.08.08 - klo:00:49 #18
Niro

Jøss. Jeg blir helt imponert, Niro! At du ut fra linje-/ kennelvalget kunne fortalt denne politimannen på forhånd at det ikke ville lykkes? Hvorfor i all verden rådet du da ikke denne mannen inn på de riktige linjer og kenneler?

Den ene av de to hundene han har hatt er Twin Q' s Bonus, en meget god hund. Ikke mange dobermann kan gjøre en test lik den han gjorde, verken i funk- løypa eller miljømessig. Hunden er desverre syk, han lider av Addison's syndrom. Linje- / kennelmessig vet jeg ikke om noe i Sverige jeg heller ville valgt for bruks eller tjenesteformål, med mindre det dreide seg om de gamle DDR-linjene. Den andre hunden vet jeg ingenting om.

Jeg bare lurer, ettersom du uttaler deg med slik tyngde og pondus... Hvor mange tjenestehunder har du ført frem? Hvor mange konkurransehunder har du ført frem? Og hvilke linjer skal mennesker som ønsker tjenestehunder innenfor dobermannrasen kjøpe fra?

1. prater vi om samme person og hund? har aldri hørt om Twin Q Bonus - hvorfor jeg ikke rådet denne politimann. Fordi jeg verken liker Politi eller denne aktuelle person. Og han har ikke hatt vett til å spurt meg til råds heller jmf fordommer og forutinntatthet

2. Ikke begynn m det der tullet om hvor mange hunder jeg har ført osv bla bla bla hold diskusjonen saklig
Ja jeg vet m tyngde en god del om Dobermann og linjer.

Jeg kan nevne linjer i fleng men det burde vel du og klare å finne ut, men se link ovenfor - V Bayern, Weyermuhle (basert på Ellendonk), Burgstatte, Wantij, Cheltheide, Les Deux Peupliers, Klosterkamp osv osv fra alle disse + mange flere i Tyskland, Nederland og Tsjekkia er jeg hellig overbevist at du man finner gode tjenestehundemner

gidder ikke si noe om de Nordiske for ønsker ikke diskusjoner om folk/kenneler/hunder jeg enten kjenner eller har hilst på - det blir lett at noen føler de blir fornætmet.

Og så er det jo sånn at mange oppdrett igjen baserer seg på de overnevnte både Ascomannis, Briskas og mange mange andre brukeri hovedsak Weyermuhle linjene, har ikke tid nå men kan skrive masse mere om du vil.

- Svar meg du på hvordan det har seg at Dobere fra helt vanlige linjer duger så bra som dine hunder gjorde hvis det er sånn at det er så ekstremt dårlig stillt??

04.08.08 - klo:00:59 #19
Ronny Nilsen

Tillgjengelige, selvsikre og driftsterke hunder.

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

04.08.08 - klo:01:08 #20
Gunn Anita

Jøss. Jeg blir helt imponert, Niro! At du ut fra linje-/ kennelvalget kunne fortalt denne politimannen på forhånd at det ikke ville lykkes? Hvorfor i all verden rådet du da ikke denne mannen inn på de riktige linjer og kenneler?

Den ene av de to hundene han har hatt er Twin Q' s Bonus, en meget god hund. Ikke mange dobermann kan gjøre en test lik den han gjorde, verken i funk- løypa eller miljømessig. Hunden er desverre syk, han lider av Addison's syndrom. Linje- / kennelmessig vet jeg ikke om noe i Sverige jeg heller ville valgt for bruks eller tjenesteformål, med mindre det dreide seg om de gamle DDR-linjene. Den andre hunden vet jeg ingenting om.

Jeg bare lurer, ettersom du uttaler deg med slik tyngde og pondus... Hvor mange tjenestehunder har du ført frem? Hvor mange konkurransehunder har du ført frem? Og hvilke linjer skal mennesker som ønsker tjenestehunder innenfor dobermannrasen kjøpe fra?

1. prater vi om samme person og hund? har aldri hørt om Twin Q Bonus - hvorfor jeg ikke rådet denne politimann. Fordi jeg verken liker Politi eller denne aktuelle person. Og han har ikke hatt vett til å spurt meg til råds heller jmf fordommer og forutinntatthet

2. Ikke begynn m det der tullet om hvor mange hunder jeg har ført osv bla bla bla hold diskusjonen saklig
Ja jeg vet m tyngde en god del om Dobermann og linjer.

Jeg kan nevne linjer i fleng men det burde vel du og klare å finne ut, men se link ovenfor - V Bayern, Weyermuhle (basert på Ellendonk), Burgstatte, Wantij, Cheltheide, Les Deux Peupliers, Klosterkamp osv osv fra alle disse + mange flere i Tyskland, Nederland og Tsjekkia er jeg hellig overbevist at du man finner gode tjenestehundemner

gidder ikke si noe om de Nordiske for ønsker ikke diskusjoner om folk/kenneler/hunder jeg enten kjenner eller har hilst på - det blir lett at noen føler de blir fornætmet.

Og så er det jo sånn at mange oppdrett igjen baserer seg på de overnevnte både Ascomannis, Briskas og mange mange andre brukeri hovedsak Weyermuhle linjene, har ikke tid nå men kan skrive masse mere om du vil.

- Svar meg du på hvordan det har seg at Dobere fra helt vanlige linjer duger så bra som dine hunder gjorde hvis det er sånn at det er så ekstremt dårlig stillt??

Kjære Niro!

Weyermuhle avler ikke mer. Bayern avler ikke mer. Mooreiche har et meget begrenset oppdrett. Bürgstätte avler sportshunder. Det innehaver av kennel Bayern mente så friskt på skriver seg fra maange år tilbake. Problemet er at innenfor schæfer og malle har "noen" tatt problemene på alvor og begynt å selektere på noe annet enn eksteriør. Innfor dobermann har vi ikke det.

Det å tro at rasen i årevis vil fortsette å eksistere som bruks- og tjenestehund pga av noen oppdretteres ihuga innsats på blodslinjer er i beste fall naivt å tro på. Folk kjøper det de beviselig ser fungerer. Og per dags dato er det ikke dobermann. Det er ikke rottweiler. Det er schæfer. Det er malle. Det er de som går som tjenestehunder. Det er de som gjør det bra i konkurranse. De få dobemann som gjør det bra i bruks eller tjeneste er ikke pene nok for den jevne dobermann- entusiast.

Jeg synes ikke det er usaklig å spørre hvilke resultater du har å vise til. Beklager om du oppfatter meg som arrogant eller ufyselig, det er absolutt ikke meningen. Jeg tillater meg ikke å mene så mye om IPO fordi jeg ikke enda har opparbeidet meg mye kompetanse på området, jeg har ikke ført frem noen hund i IPO- sammenheng. I tjenestesammenheng mener jeg friskt på fordi jeg VET hva som kreves, jeg trenger ikke mene eller synse så mye om det.

De dobermann jeg har hatt har vært gode individer. Fabian, min første, var en meget hard og dominant hund som har lært meg alt jeg vet om hund i dag. Han var et fantastisk emne jeg aldri klarte å få det maksimale ut av. Marco tok jeg til meg som voksen hund, han var 100 % selektert for egenskaper, linjer interesserte meg ikke i det hele tatt. Han bestod de tester han skulle og fungerte meget godt. Det samme gjaldt for Elijah, han ble også selektert for egenskaper, og han var også voksen da jeg overtok ham. Jeg har vært heldige med de individer jeg har tatt til meg, ikke med linjene. Jeg har testet de individer jeg har tatt til meg, ingen av de voksne hundene ble tatt inn i varmen før de hadde bestått det de skulle av tester.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

04.08.08 - klo:01:12 #21
Gunn Anita

Hva??? Ikke overlinjer? Ikke underkjever? Ikke vinkler? Ikke ørefester?

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

04.08.08 - klo:01:30 #22
Gunn Anita

Gode innlegg fra deg, Christer, og forhåpentligvis kan de være med på å bidra til at "Dobermann- folket" får opp øynene for de problemer rasen sliter med mtp bruksegenskaper. Vet ikke om schæfer egner seg bedre som tjenestehund enn dobermann, men det er utvilsomt enklere å finne en god schæfer enn en god dobermann! Skulle vel ellers bare mangle mtp størrelsen på schæferen som rase. På den andre siden registreres det ikke flere maller enn feks. dobermann, og det bør være et tankekors for dobermannoppdrettere at det likevel er en god andel malle som går som tjenestehunder. KAN det ha noe med egenskapene å gjøre, tro???

Hunden som skulle utdannes i Mo er Twin Q's Bonus som angivelig hadde tyroksinmangel. Føreren valgte etterpå å kjøpe seg malle...

Man kan være enig om at Dobermann som helhet mangler en del på visse egenskaper både til hundesport og tjeneste og i visse tilfeller som familehund også desverre -  nevner tilgjengelighet, aggresjon,  lite mot, selvtillit, lav arbeidslyst osv osv

Men det gjelder på langt nær alle hunder og linjer. Man kan ikke bare skylde på dårlig oppdrett og rasen osv for at de fleste ikke velger Dober som ønsker å være aktiv, tradisjon og fordommer er vanskelige å få gjort noe med over natten

Det virker Gunn Anita som du mener det er så dårlig stillt - men samtidig virker det som du har vært utrolig fornøyde med dine Dobere og at de har fungert til tjeneste/arbeid - har du tenkt tanken at de hundene du har hatt kommer fra helt vanlige linjer - det er ingenting ekstraordinært med de linjer på hundene dine - likevel har de mer enn holdt mål altså - ser du poenget - jeg tror ikke det er flaks - Dober generellt er en bra hund og dine hunder har vært veldig heldige med en meget dyktig og engasjert hundefører.

Om flere hunder havnet i aktive eieres hender så ville flere fått øynene opp for rasen og hvor bra den er.

PS det er så vidt jeg vet bare 1 stk politihund i tjeneste på Mo som er patrulje hund om det er det det heter - altså er med på pågripelser og "skarpe" oppdrag, det er helt riktig en Malle. Han som har den prøvde m en Dober første gang, den  strøk på avgjørende test og senere druknet hunden tragisk nok i en ulykke. Den neste holdt heller ikke mål og ble muligens solgt/omplassert eller avlivet er ikke sikker - tror ikke det var på grunn av Thyroxin nei. Og spør du meg har aktuelle person ikke satt seg inn i rasen nei.

He he  Grin Ikke noe sjakk trekk å antyde at Dobermann ikke er den overtruffene rase i enhver sammenheng på et dobbermannforum Grin Grin

Men jeg fastholder at schæfer er et mye sikrere valg hvis en ønsker å lykkes med den som patruljehund. Nåløye for å få en hund godkjent som patruljehund er lite. Av de som blir mentalgodkjent er det ca. bare 30 % som kommer seg gjennom godkjenningsprogrammet. Så det er nok av schæfrer som ikke blir godkjent, men det ville nok blitt langt færre som ble godkjent dersom politiet skulle satset utelukkende på dobermann, slik rasen er i dag (få oppdrettere som avler utelukkende på brukslinjer). De valpene som politiet plukker ut går gjennom en valpetest for å finne de best egnede individene. Deretter skal de mentalgodkjennes ved 1 års alder. Og av disse er det igjen bare 30 prosent som går gjennom godkjenningsprogrammet.

Selvfølgelig finnes det Dobermann individer som en kan lykkes med, og også andre raser.

Men scæhfer innehar jamnt over oftere de egenskapene som kreves for å bli godkjent kontra mange andre raser. Derfor har en som sagt lang tradisjon på å bruke disse hundene. Men rasene er hele tiden i utvikling. Kanskje en i fremtiden velger å satse i større grad på en annen rase. For valg av rase i politiet er nok i liten grad basert på fordommer, men på hva som viser seg å fungere.

Slik vi kjenner rasen Dobermann så kunne en nok fått LANGT FLERE egnede individer, dersom man var mer fokusert på å avle bruksegenskaper, og ikke kun et vakkert eksteriør.

Takk, takk, takk!!!!!! Fortsett å spre dette budskapet så har vi kanskje klart å gjøre rasen bruksdugelig igjen i løpet av noen tiår!

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

04.08.08 - klo:04:00 #23
Niro

For å gjøre det enkelt: Vi er enige om at det er mye som kan forbedres på rasen og at flere kunne fokusere også på bruksdugeligheten av oppdrettere men mitt poeng var at det er mange som gjør det

@Christian - hva er det du hehe i?  - Ja jeg har ingen problemer med å proklamere på et Dobermann forum eller noen annen plasser om hva som er svakhetene på Dobermann populasjonen som helhet - altså sagt på annen må :oe at det er en del egenskaper som burde jobbes med å forbedres, men det utelukker ikke at det finnes veldig mange bra Dobere og at det helt klart finnes hunder og linjer som egner seg til det meste innen brukssport og tjeneste. PS jeg er veldig god i sjakk så du vet d hehe Grin jeg er ikke som du skjønner ute etter å overbevise noen om at Dobermann er mere fantastisk en det den er -

@ Gunn Anita - jo det er usaklig når hensikten er å frata meg kredibillitet i det jeg påstår - om jeg har ført opp 0 hunder eller ikke utelukker ikke at jeg kan ha masse kunnskaper om Dobermann og linjer. Det at du er en flink hundefører betyr ikke at du er ekspert på Dobermann - (men jeg vet du har kunnskap ikke misforstå)

Hælt ærlig går du å innbiller deg at du bare var heldig med dine hunder Shocked ja men da kan jeg si at da er det veldig mange flere som er født med flaks

De ble bare avlet på egenskapene sier du Shocked Shocked ja men det er nettopp det som er poenget at det er det som kreves - det er jo nettopp de de gjør de som prøver å avle hunder til tjeneste de avler på og forsøker å konsentrere de egenskapene som kreves for slike hunder. PS hundene du hadde er ikke fra kenneler hvor de i mange generasjoner har det som hovedfokus - selv om mange er bruksmerriterte der - derfor sier jeg at når du kunne få to så bra hunder fra det jeg kaller vanlige linjer hvorfor tror ingen andre og kan det - og ikke minst hvorfor tror du ikke sjansene er enda større da fra linjer hvor det virkelig fokuseres på dette??? det rimer ikke og er ulogosk

04.08.08 - klo:04:22 #24
Niro

@ Gunn Anita - Selv om Weyermuhle avler selv lenger under det kennel navn er det sikkert minst 10 kenneler i Tyskland og  3-4 i Norden og Canada som innavler og linjeavler hardt på disse hundene utavlet med hunder fra andre brukslinjer som absolutt duger - går du å innbiller deg at genene forsvinner eller at avkommene blir dårligere bare fordi kennelnavnet er Burgstatte, Ascomannis, Mooreiche og ikke Weyermuhle?

Om Mr Lerner avler lenger er jeg ikke sikker på - synes å hørt han bor i Croatia - men ihvertfall finnes det enda  avelshanner fra V bayern som lever.

Anng IPO - det er ment som et seleksjons verktøy for tjenestehundraser i tillegg til en hundesport - slik at meningen er at sjansene er store for at hunder som kommer fra generasjoner som er merriterte innenfor IPO også sansynligvis fungerer for det den er skapt for (tjeneste) Hvordan skulle man ellers organisere det?

Politiet har ingen mulighet til å drive avel og har vel ikke ønkse om det - de er avhenginge at det finnes private som ivaretar disse interessene med å opdrette hunder som egner seg, og det er innenfor IPO i tillegg til andre tester at en oppdretter kan få prøvet avelsarbeidet i forhold til det mål

Så det der argumentet om at den og den kennel avler bare sportshunder kjøper jeg ikke - jeg er fullstendig klar over at det kreves mere hardhet +++ av en tjeneste hund enn en sportshund, men de gode sportshundene har som regel det som kreves. Det er jo nettopp der Politiet også finner emnene -være seg Schafer eller Dobermann - fra de som avler disse sportshundene, hvis de da ikke bare er heldige som du.

Med de holdninger dere har Gunn Anita og Christer så tror jeg ikke det blir så mange flere tjeneste hunder - det nytter ikke om det finnes hunder som er bra nok om det ikke finnes noen innen Politi og Millitære som skjønner det - men samma det - det er jo heldigvis mange andre arenaer for Dobermann hvor den får vist seg frem - tror ikke det finnes mange Schafere innen Mondi ring heller Roll Eyes

04.08.08 - klo:07:09 #25
Lost case

Først vil jeg si at det står stor respekt av Gunn Anita for de innleggene hun skriver som viser hva en som faktisk har litt kunnskap om tjeneste hunder tenker.

Faktisk vil jeg tørre påstå at kunnskap om hund og tjeneste hund er mye større innen det militære, det snakkes mye om hvorfor politi ikke bruker dobermann men militæret bruker så vidt meg bekjent mange flere tjeneste hunder men selv der er dobermann en ikke sak av opplagte grunner.

Men til deg Niro som jeg veit har stor kunnskap på linjer og som har lært meg en del om det må jeg si skuffer meg stort.
Du spør Gunn Anita om hun tror avkommene blir noe dårligere om kennel navnet er Burgstatte, ascomannis, mooreiche og ikke weyermuhle....?

Gunn Anita har sikkert svar selv der men jeg må bare få si at det er slike som deg Niro som skemmer meg mest, at du ikke forstår at linjene Weyermuhle ble skapt gjennom selektiv avl av egenskaper og hunder som gjennom en tidsepoke ble jobbet hardt med med nettopp tjeneste hund som tanke er utrolig.
Å ja avkommene vil naturligvis bli dårligere med tiden uavhengig av hvem som avler på disse linjene når avkommene etter disse linjene alldri har blitt kjørt og avlet med mål som tjenestehunder.
Med det sakt så har noen av de nevnte kennel navn som ascomannis og mooreiche til en vis grad selektert på ting som kommer også tjeneste hunder tilgode men andre ting som hører IPO sporten til er viktigste sattsningspungt hos alle disse nevnte og flere med.

Så nevner du Niro noe om IPO som er bare tull, jeg er selv fersk figurant, har en med 20 års tjeneste hund erfaring fra forsvaret med på treninger og har på disse årene lært mye om de stor forskjelene på nettopp tjenestehund og hunder for sport og "lek".
Kan å si at jeg har vert utrolig heldig og alerede møtt noen av de dyktigste folkene i norge, sverige innen IPO med tjenesthund bakgrund og her får man konstant høre de store forskjelene på den sporten vi trener og nettopp tjenesthunder.

Det er heller ingen hemelighet at jeg ikke ser på IPO tittler slik jeg gjore for 3-4 år siden da jeg ble inntroduser for sporten.
Jeg har hørt de mest respekterte figuranter og dommere innen IPO si rett ut at alle hundene i klubbene rundt hom kring oftest kjøres på prøver med kjent figurant for hundene og da med alle de metoder som hjelper hunden mest mulig gjennom prøven.
Hvordan får dere/du Niro selv tenke ut men jeg kunne fortalt deg mange ting tro meg.

Alerede da sporten ble lov i norge 96-97 var IPO gått bort fra og vere en avls test/ tjenestehund test og blitt en sport der belastning sakte men sikkert har minsket til slik det er nå nesten ingenting og den belastningen som er er i stor grad tilrettelagt hunden.( under prøver har hunden ingen belastning overhode da den ofte kjøres av kjent figurant for hunden ).

Men for og avkrefte helt og holdent tanken på at IPO skulle vere noe tjeneste hund test er at ofte blir tjenesthundene som stiller til prøver innen IPO utvist alerede ved hilsing på dommer og det sier alt.
Det er heller ikke ønskelig i store deler av IPO miljøet med type tjeneste hund gener og mye av de samme holdningene har Malle møtt i sporten i mange år med sin "galskap" og mot.
Spør noen meg om jeg tror man kan trene gode hunder innen IPO som også duger innen tjeneste ja helt klart men jeg har sett resultatet av det og jeg anbefaler ingen å da mener jeg ingen å ta sikte på den type hund.

Her må man skille mellom god bruks hund og tjeneste hund og avl av de typer gener og egenskaper som skiller disse to.
Mitt store ønske er og at dobermann blir en god tjeneste hund men den delen av avls arbeidet er ikke for verken meg eller 99% av dere der ute og heller ikke ønskelig, men at dyktige folk innen hund med kunnskap på tjeneste hund "trening" selektivt kan avle på slike linjer og egenskaper på hundene ønsker jeg helt klart ja.

Resten av oppdretterne kan begyne med og se på nermeste mål nettopp og få avlet fram brukshunder og ikke bare utstillingshunder med tittler innen IPO som alle med en smule kunnskap veit er verdt nettopp det det er verdt og bare de som var på prøven veit hvor mye det egenlig var.

Noen der ute tror sikkert de brenner for rasen vår og jeg kan bare si jeg veit hvordan det føles men det stopper meg ikke fra og kunne si at dobermann i sin helhet er så langt som flere 10år med godt avls arbeide før den kan sies og vere en tjeneste hund.
Med det avlsarbeidet jeg ser nå i dag er vi like nert målet som sola er nert nord norge og bare via avl hos noen få holdes linjer og dyr til som er rasens redning og da prater vi ikke Les Deux Peupliers,Wantij eller Cheltheide, NIRO, dette må gjøres av dyktige folk som er villig til og bruke tid på nettopp og forandre hunden til nytt bruk og det er ikke en liten hjerne luring som skal til men nitidig arbeid med utrolig mange hunder over tid med selektiv avl og rett belastning/trening gjennom generasjoner.

Men første steg på veier er det alle oppdrettere i hele verden kan bidra med, øk testing av hele kull med gode tester, øk kunnskapen på avl og gener og ikke minst trening av nettopp brukshund som rasen skal vere.
først da kan man fostå hva som skal til og over tid vil man forstå hva du faktisk ser etter som er verdt og se på når man bestemmer seg for avl.

Jeg for min del er inntresert i en dobermann til sport men med høy grad av dominans og mot, må gjerne vere høylytt så ser du en så ring, Nei Niro jeg tengte ikke på en mondi ring hund det har jeg her hjemme hvis du vil ha og jeg kan forsørge deg om at hen er ikke tjenesthund materiale.
Men han springer gjerne gjennom pappesker, tåler skudd i dimensjoner, vann og du skal selv få teste at plast kanne tar han gjerne imot om så til krampa tar deg.

Nei skal man utale seg om tjeneste hund avl så hjelper det lite med utstillings linje kunnskap, jeg har selv for liten kunnskap til og legge meg ut i det men jeg veit vertfall forskjelen på sportshund og tjeneste hund og i en vis grad hva som er ønskelig av tjenestehunder kontra sportshund.

Helt til slutt vil jeg bare si at det viktigste for rasen dobermann er slike som Gunn Anita eller andre med innteresse for rasen dobermann innen tjeneste for slike ser både hva de trenger og hva som ikke duger og kan gjøre noe innen avl ut fra det de ser og erfarer.(ikke avl bygt opp rundt tips og triks hørt hos en som hadde hørt hos en av sine metorer at dette må bli en bra kombinsajon slik 99% av dagens avl er).

Mvh

04.08.08 - klo:09:15 #26
Lost case

Angsten for at noen faktisk skal tro på slike som Niro som gir utrykk for at IPO tittler og gode sports dobermann hunder er ett tegn på at det må finnes gode tjeneste hunder blandt noen nevnte oppdrettere gjør at jeg må si litt til.

Skal man se på trittler så må man se helheten fra den dagen hunden ble født til den står på prøvedag før man kan si noe helt sikkert men selv da er du ikke sikker på og få med og ser alt, man skal ha den evnen og vite hva man ser etter og den evnen har bare noen få desverre.

viktige spørsmål man bør stille seg når man ser bak tittler er i mine øyne:

Hvordan var hunden som valp, unghund før trening startet med tanke på naturlige drifter,kordinasjon og mot for og nevne noe....?

Når startet den C trening og type belastnings trening overhode.....?

Hvem har trent hunden fra dag en og vert hoved ansvarlig for hundens trening...?

Hvem har figurert for hunden under trening og ikke minst prøver den har stilt på fra dag en...?

Hvilken utvikling hadde hunden fra starten av på type ting som kordinasjon, mot,bitt fasthet og div...?

Hvor lang tid tok det å trene hunden i de forskjellige momentene i foreksempel IPO1 og den besto prøven og det samme til IPO2 og 3.......?

Dette er bare litt av det jeg kommer på men alt har stor betydning for hva denne hunden kan videreføre i gener til sine etterkommere.
En hund som en god hundefører og figurant brukte 6 år på og få til IPO3 er ikke noe for tjeneste eller sport, man vil helst ha hunden klar til tjeneste før den dør både i militæret og politiet.
Innen IPO kan man trene opp hva som helst til tittler hvis man er dyktig nok og har tid mens tjenestehunder skal vere født tjenestehund og ikke trenes til det det er langt mellom de tingene.

Så alldri bland sport og IPO inn i dette tjeneste hund greiene for det har snart ikke en sammenheng overhode, tilogmed ikke ønskelig i av stor deler av IPO miljøet.

Men skal man lete etter emner til tjenestehund avl ja så finnes det, jeg tok en titt helt til andre siden av kloden og tilbake og ja jeg er helt overbevist om at det finnes eller kan ordnes via avl på hunder som virkelig brukes der ute.
Ikke hos kjente oppdrettere nevnt i fleng didligere men i land med helt andre lover og regler for hundehold og trening.

Skulle jeg valgt en tjenestehund ville jeg utvilsomt valgt hunder fra privatpersoner i usa eller øst blok land der hundene har blitt brukt gjennom generasjoner til personlig vakthold og avlet videre på disse, dette er ofte hunder med linjer fra blandt annet tyskland som kjøres så hardt og testes i sittvasjoner folk sier bare Malle kan gjøre.
Her i norden vil den type trening disse hundene går gjennom aldri bli lov både med tanke på oppgaver den gjennomgår og type hardhet som ligger i det.
jeg har sett video av Malle og dobermann som er trent i sittvasjoner som angrep på bilfører i fart opp mot 50kmt der hunder hopper inn vinduet på bilen å biter utelukkende for å skade, hunder som biter hardt og fast for og drepe og holder fast over og under vann.
Hunder med ett utrolig mot og styrke og en skarphet som bare er tilatt på hunder i noen land mens de her i landet ville blitt avlivet om de var i privat eie.

Dette er tjenesthund emner, mulig de ikke strekker helt til sosialt men det er letter å avle frem en foreksempel mot.
Dette dreier seg ikke bare om linjer og land de måtte komme fra det handler om hva hundene blir utsatt for over tid og hvilken drifter de faktisk lovlig kan bygge sin eksistens på der den er.
Men fortsatt får de etater som trenger slike hunder stå for den type hundehold og avl av de dyrene, til sport blir det bare dritt med sånt om du da ikke får bruke srøm halsband under lydigheta på prøvene. Wink

Alså hunder med IPO tittler kan eller bør aldri ses på som tjeneste hund matriale bare fordi den er god i sporten IPO var vel påenget. Cool

mvh

04.08.08 - klo:10:43 #27
Ronny Nilsen

DE KAN NU FØRST FÅ FREM BRUKANESE BRUKSDOBBERA FØR DE BEVÆG SÆ UT I ET FELT SOM DE ALLDELES IKKE VILLE HATT KONTROLL PÅ, TJENESTEHUNDA...lol..
Syns æ ser disse Norske Kennelan sku ha hat tjenesteobjekta i hus, ville jo vært fritt for vegga i husan deres.

Hva??? Ikke overlinjer? Ikke underkjever? Ikke vinkler? Ikke ørefester?

Grin Grin Grin Nope kommer i tredje rekke, ja og så avler de på fulle steinharde faste bitt. Wink

E så godt og se at det er flere som begynner og åpne kjeften anngående avl på vår rase :thumbup
Men æ syns det e så svakt a oppdretterne at de ikke sier noe her, kom igjen dokker Norske kennela som regnes som de mest fremgansrike. Mener dere at dere skal ødelegge rasen totalt før dokker gir dokker og skifta til Dverg på heltid Huh Hvor ser dere rasen om 10.års tid, vil den være der den er i dag, vil den ikke være og se på treninger helt, er jo ikke og se på prøver idag. At en hund har Ipo3 si nu heller ikke mye, det som si noe er alle konkurransene den har gått i livet sitt og så ser man gjennomsnittet ut fra det, og da snakka vi ikke om 2 konkurransa i løpet av året. Er som Lost sier anngående å få Ipo-tittelen, men en hund Lost som går jevnlig konkurranser vil møte endel forskjellige figuranter og vil nok få endel press i løpet a sesongen og da ser man om det er noe og bygge på etter år med konkurranser..men d vet vi nu vel alt om begge 2,,haha..ska vi dra og fisk imorra Grin Huh
Hvorfor strander De fleste Doberne på Ipo1 Huh Den de fikk i Bratislava, men så kom de t Norge og så en svart stokk på en fyr og ble livredd og stakk bak eieren når de skulle ta Ipo2, eieren skjønte ingenting, hvorfor er han redd stokken Huh Han har jo Ipo1 Huh hmm

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

04.08.08 - klo:23:03 #28
Niro

@Lost Case - du sier jeg skuffer deg - vel du skufer meg ved at du ikke forstår at jeg forstår veldig godt at Weyermuhle avlet ved sterk selektering på en del ekstreme egenskaper - mitt poeng er at en del av kennelene nevnt har fortsatt det arbeidet i samme ånd og etter samme filosofi

- Jeg håper dere slutter å spre disse vrangforestillingene om at en tjeneste hund må være så ekstremt tøff, hard, dominant og med aggresjon slik at det nesten er umulig å eie eller som du selv sa engang hilse på den - er det slike hunder dere vil ha?

- jeg forstår en tjeneste hund må ha disse egenskapene i rikt monn langt over gjennomsnitt - men disse hundene er ikke for hvem som helst. Jeg har da møtt tjeneste hunder - det fantes en veldig bra hund her på Mo (Schafer) avlet lokalt - ja ingen kunne hilse på hunden når han var på jobb - men det er fordi den var trent til det - når den ikke var på jobb skrudde den av - og på trening var det som vilket som helst annen hund etter min mening - ingen problem med det sosiale eller hilsning osv

- Selvfølgelig er en tjeneste hund håndterlig

Ser dere i det hele tatt poenget mitt, denne Schafer jeg snakker om ble regnet som en veldig annerkjennt tjeneste hund utover lokale grenser og kom fra en vanlig kennel som avlet etter bruksmerriterte SCHH hunder (blanding av Tyske og Norske linjer.

For siste gang jeg er helt enig i at det er mye som må forbedres på Dobermann men det finnes gode nok hunder - og sjansene for å finne de er innlysende større der hvor oppdrettere i generasjoner seleketerer på de rette egenskapene - og i det i sivile liv er det innenfor IPO sporten

Jeg har aldri ment at IPO er en "tjenestehund test" men at formålet er selektering for tjenestehundraser forstår forskjellen - dvs at gjennom å avle og utdanne hunder som duger innen den sport har man større sjanse for at det aqv og til finnes en og annen valp som også duger tiul tjeneste - jeg har aldri ment at en IPO hund automatisk kvalifiserer seg for tjeneste hund - jeg gidder ikke diskutere hvis det man sier skal vrenges å vri på og til de grader misforstås

Hvor finner dere disse fantastiske tjenestehundene (Schafer) deres?? er det en egen hemmelig tjeneste hund kennel og avel innen Politiet - må dere slutte med her våset - dere finner de hos vanlige oppdrettere som virkelig legger sjel i å selektere etter egenskaper og som er bruksmerriterte - blant de finnes det kanskje noen få % som duger til mere enn hundesport (var det ikke Christer som sa at 30 % bestod av de som passerte nåløyet og i det hele tatt ble plukket ut til videre testing

04.08.08 - klo:23:46 #29
Niro

Jeg håper jeg ikke bryter noen corpyright her - da beklager jeg på forhånd - men jeg tillot meg å klippe dette fra Dobermann kennelen Ariataur

- Jeg går utfra dette er skrevet av samme Gunn Anita hvis person som startet topic og som hevder Dobermann ikke engner seg som tneneste hund PS veldig fint skrevet og fine ord om vår kjære rase Dobermann 

Gunn Anita is in the Norwegian Military and trains her Dobermann in military and civilian search & rescue. After working with GSD's for many years, Gunn Anita maintains that the doberman is different; they have a special personality- they always go as far as you want them to, and then they go further.

"I suppose the fact that these dogs aren`t natural herders make them more fun (and more challenging) to train- you have to cooperate with a doberman, be a team- worker. They have a different intensity in their work, and are a lot more independent. Most GSD owners have problems with their dogs lack of independence- this has never been an issue for us.
This makes outstanding service dogs; in our work we need dogs who can "prove" us wrong- I might try to pull my dog off a track if I don`t believe it is possible that the person we look for is actually in that area. The dog must be able to say: Yes, he IS! and keep doing his job. Or I can try and call him back from a free- search when he`s got a whiff of human smell in his nose. If he then obeys, a persons life might be lost. In military work we seldom use free searches although we have "silent" dogs because of the risk of the dog getting killed".
Anita's Father also spent many years training and working with GSD's and always said 'you must have a bigger brain to train the Dobermann'.

Så hva skjer hvorfor forandrer du mening? - og dette er hunder som kommer fra vanlige linjer - ja jeg har forstått det er langt mellom de som egner seg men det er da heller ikke så ekstrem etterspørsel etter tjeneste hunder er det?

- Jeg avslutter diskusjonen med at en blant flere grunner at Dobermann ikke brukes mere som tjeneste hund er fordommer og uvitenhet

Sider: 1 [2] 3 4 5   Til toppen
Gå til:  

Webtechnica.net
MySQL PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 CSS