Angsten for at noen faktisk skal tro på slike som Niro som gir utrykk for at IPO tittler og gode sports dobermann hunder er ett tegn på at det må finnes gode tjeneste hunder blandt noen nevnte oppdrettere gjør at jeg må si litt til.
Skal man se på trittler så må man se helheten fra den dagen hunden ble født til den står på prøvedag før man kan si noe helt sikkert men selv da er du ikke sikker på og få med og ser alt, man skal ha den evnen og vite hva man ser etter og den evnen har bare noen få desverre.
viktige spørsmål man bør stille seg når man ser bak tittler er i mine øyne:
Hvordan var hunden som valp, unghund før trening startet med tanke på naturlige drifter,kordinasjon og mot for og nevne noe....?
Når startet den C trening og type belastnings trening overhode.....?
Hvem har trent hunden fra dag en og vert hoved ansvarlig for hundens trening...?
Hvem har figurert for hunden under trening og ikke minst prøver den har stilt på fra dag en...?
Hvilken utvikling hadde hunden fra starten av på type ting som kordinasjon, mot,bitt fasthet og div...?
Hvor lang tid tok det å trene hunden i de forskjellige momentene i foreksempel IPO1 og den besto prøven og det samme til IPO2 og 3.......?
Dette er bare litt av det jeg kommer på men alt har stor betydning for hva denne hunden kan videreføre i gener til sine etterkommere.
En hund som en god hundefører og figurant brukte 6 år på og få til IPO3 er ikke noe for tjeneste eller sport, man vil helst ha hunden klar til tjeneste før den dør både i militæret og politiet.
Innen IPO kan man trene opp hva som helst til tittler hvis man er dyktig nok og har tid mens tjenestehunder skal vere født tjenestehund og ikke trenes til det det er langt mellom de tingene.
Så alldri bland sport og IPO inn i dette tjeneste hund greiene for det har snart ikke en sammenheng overhode, tilogmed ikke ønskelig i av stor deler av IPO miljøet.
Men skal man lete etter emner til tjenestehund avl ja så finnes det, jeg tok en titt helt til andre siden av kloden og tilbake og ja jeg er helt overbevist om at det finnes eller kan ordnes via avl på hunder som virkelig brukes der ute.
Ikke hos kjente oppdrettere nevnt i fleng didligere men i land med helt andre lover og regler for hundehold og trening.
Skulle jeg valgt en tjenestehund ville jeg utvilsomt valgt hunder fra privatpersoner i usa eller øst blok land der hundene har blitt brukt gjennom generasjoner til personlig vakthold og avlet videre på disse, dette er ofte hunder med linjer fra blandt annet tyskland som kjøres så hardt og testes i sittvasjoner folk sier bare Malle kan gjøre.
Her i norden vil den type trening disse hundene går gjennom aldri bli lov både med tanke på oppgaver den gjennomgår og type hardhet som ligger i det.
jeg har sett video av Malle og dobermann som er trent i sittvasjoner som angrep på bilfører i fart opp mot 50kmt der hunder hopper inn vinduet på bilen å biter utelukkende for å skade, hunder som biter hardt og fast for og drepe og holder fast over og under vann.
Hunder med ett utrolig mot og styrke og en skarphet som bare er tilatt på hunder i noen land mens de her i landet ville blitt avlivet om de var i privat eie.
Dette er tjenesthund emner, mulig de ikke strekker helt til sosialt men det er letter å avle frem en foreksempel mot.
Dette dreier seg ikke bare om linjer og land de måtte komme fra det handler om hva hundene blir utsatt for over tid og hvilken drifter de faktisk lovlig kan bygge sin eksistens på der den er.
Men fortsatt får de etater som trenger slike hunder stå for den type hundehold og avl av de dyrene, til sport blir det bare dritt med sånt om du da ikke får bruke srøm halsband under lydigheta på prøvene.

Alså hunder med IPO tittler kan eller bør aldri ses på som tjeneste hund matriale bare fordi den er god i sporten IPO var vel påenget.
mvh