@Lost Case - du sier jeg skuffer deg - vel du skufer meg ved at du ikke forstår at jeg forstår veldig godt at Weyermuhle avlet ved sterk selektering på en del ekstreme egenskaper - mitt poeng er at en del av kennelene nevnt har fortsatt det arbeidet i samme ånd og etter samme filosofi
- Jeg håper dere slutter å spre disse vrangforestillingene om at en tjeneste hund må være så ekstremt tøff, hard, dominant og med aggresjon slik at det nesten er umulig å eie eller som du selv sa engang hilse på den - er det slike hunder dere vil ha?
- jeg forstår en tjeneste hund må ha disse egenskapene i rikt monn langt over gjennomsnitt - men disse hundene er ikke for hvem som helst. Jeg har da møtt tjeneste hunder - det fantes en veldig bra hund her på Mo (Schafer) avlet lokalt - ja ingen kunne hilse på hunden når han var på jobb - men det er fordi den var trent til det - når den ikke var på jobb skrudde den av - og på trening var det som vilket som helst annen hund etter min mening - ingen problem med det sosiale eller hilsning osv
- Selvfølgelig er en tjeneste hund håndterlig
Ser dere i det hele tatt poenget mitt, denne Schafer jeg snakker om ble regnet som en veldig annerkjennt tjeneste hund utover lokale grenser og kom fra en vanlig kennel som avlet etter bruksmerriterte SCHH hunder (blanding av Tyske og Norske linjer.
For siste gang jeg er helt enig i at det er mye som må forbedres på Dobermann men det finnes gode nok hunder - og sjansene for å finne de er innlysende større der hvor oppdrettere i generasjoner seleketerer på de rette egenskapene - og i det i sivile liv er det innenfor IPO sporten
Jeg har aldri ment at IPO er en "tjenestehund test" men at formålet er selektering for tjenestehundraser forstår forskjellen - dvs at gjennom å avle og utdanne hunder som duger innen den sport har man større sjanse for at det aqv og til finnes en og annen valp som også duger tiul tjeneste - jeg har aldri ment at en IPO hund automatisk kvalifiserer seg for tjeneste hund - jeg gidder ikke diskutere hvis det man sier skal vrenges å vri på og til de grader misforstås
Hvor finner dere disse fantastiske tjenestehundene (Schafer) deres?? er det en egen hemmelig tjeneste hund kennel og avel innen Politiet - må dere slutte med her våset - dere finner de hos vanlige oppdrettere som virkelig legger sjel i å selektere etter egenskaper og som er bruksmerriterte - blant de finnes det kanskje noen få % som duger til mere enn hundesport (var det ikke Christer som sa at 30 % bestod av de som passerte nåløyet og i det hele tatt ble plukket ut til videre testing
jeg har selv lest en del leserbrev fra folk som om jeg ikke tar feil er mentorer for kennel ascomannis blandt annet.
Det er ingen tvil om at disse oppdretterne har en kunnskap som overgår de fleste når det faktisk kommer inn på områder som berører hundens hjerne og hvordan den fungerer, ikke minst har de folk rundt seg med stor tyngde innen genetik og avl det hjelper.
Kan man finne hunder der som duger i tjeneste ja helt klart men når spørsmålet dreier seg om rasen dobermann ja så blir det litt lite i mine øyne og rive opp en liste med 4-5 oppdrettere og si at rasen er trygg.
Ikke nevn flere navn da jeg har lest og hørt om hver eneste linje som duger, i mine øyne mangler ikke mange på lista der heller, blir bare det samme opp og opp igjen med samme linjene bare dårligere og dårligere oppdrettere.
Ellers vil jeg si vi har jo folk både her på forumet og ellers i miljøet med stor stor kunnskap på dobermann det veit jeg godt, problemet er bare at noen av de velger og kle seg i rosa og sope med seg alt de kan av edel plast, metall og rosetter i hele verden og bruker all sin kunnskap på utsene og bra ting som helse.
Men i en rase dominert av fulstendig ubrukelig oppdret ja så blir det sum sumaru ingenting igjen av brukshuden dobermann og enda mindre tjeneste hunden dobermann.
Jeg klarer ikke begi meg ut på alt som omhandler tjenestehund, det blir mange ord og mye rot, har heller ikke kunnskap til å begi meg ut på det.
Men helt sikkert er det at jeg har forstått hvorfor hunder som Malle,holender, sch ender opp som tjeneste hunder.
Mange av disse som avler de rasene jobber selv innen forsvaret som regel, har lang erfaring med rasene de jobber med og avler på. (kjenner en selv som er oppdretter på sch og lang fartstid innen hundetjenesten i forsvaret som uten og si antal vertfall har foret forsvaret med hunder).
Det har vert slik på de rasene som brukes i mange mange år og den kompetansen og tyngden har ikke dobermann miljøet desverre, vi har mange søte jenter som ønsker seg dobermann valper til jul og avler der etter men tro meg dette er ikke bra på noen måte og du trenger ikke vere rekett forsker for og fatte tegninga.
Nei jeg vurderte en gang i fremtiden avl av hund men dette er jaggu ikke lett så mulig jeg selger bikja og kjøper meg kano for kano kan jeg tror jeg.
å helt til slutt til det som ble sakt om man ønsker hunder man ikke en gang kan hilse på....?
Ja sån er det i en verden full av dritt, skal man gjøre noe med genetiken på dobermann over lang tid må hunder brukes og avles ekstreme med enorm dominans som igjen kommer ut i ett bra forsvar og div slik at dette over tid følger genetisk ut i rasen.
Disse hundene må selvfølgelig eies av kyndige personer innen hund og tjeneste og testes slik at det som ikke duger muligens kan bli en bra brukshund/sportshund mens resten holdes og avles på av folk med kunnskap som sakt.
Å så helt helt til slutt det med om jeg tror tjenestehunder er så ekstreme at man ikke har kontrol overhode eller noe sånt...?
Nei så definnitivt ikke, jeg har sett hva de sier er det mest ekstreme innen tjeneste hund og hva som er bra innen ipo, dette blir du ikke skremt av men at det finnes bra hunder der ute ja helt klart, kan tilogmed vere svert fine å disse verstingene.....
Solgte nettopp bikja og kjøpte meg kano så prates, nå er det fjellet og fisketur..........

MVH