* * * * * * * * *
Aa_New_Damage
NORDISK DOBERMANN FORUM
07.09.10 - klo:23:45 *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Nyheter:
« forrige neste »
Sider: 1 2 [3] 4 5   Til bunnen

05.08.08 - klo:00:46 #30
Lost case

Sv: Den eneste dobermann godkjent som polititjenestehund (Sverige)

@Lost Case - du sier jeg skuffer deg - vel du skufer meg ved at du ikke forstår at jeg forstår veldig godt at Weyermuhle avlet ved sterk selektering på en del ekstreme egenskaper - mitt poeng er at en del av kennelene nevnt har fortsatt det arbeidet i samme ånd og etter samme filosofi

- Jeg håper dere slutter å spre disse vrangforestillingene om at en tjeneste hund må være så ekstremt tøff, hard, dominant og med aggresjon slik at det nesten er umulig å eie eller som du selv sa engang hilse på den - er det slike hunder dere vil ha?

- jeg forstår en tjeneste hund må ha disse egenskapene i rikt monn langt over gjennomsnitt - men disse hundene er ikke for hvem som helst. Jeg har da møtt tjeneste hunder - det fantes en veldig bra hund her på Mo (Schafer) avlet lokalt - ja ingen kunne hilse på hunden når han var på jobb - men det er fordi den var trent til det - når den ikke var på jobb skrudde den av - og på trening var det som vilket som helst annen hund etter min mening - ingen problem med det sosiale eller hilsning osv

- Selvfølgelig er en tjeneste hund håndterlig

Ser dere i det hele tatt poenget mitt, denne Schafer jeg snakker om ble regnet som en veldig annerkjennt tjeneste hund utover lokale grenser og kom fra en vanlig kennel som avlet etter bruksmerriterte SCHH hunder (blanding av Tyske og Norske linjer.

For siste gang jeg er helt enig i at det er mye som må forbedres på Dobermann men det finnes gode nok hunder - og sjansene for å finne de er innlysende større der hvor oppdrettere i generasjoner seleketerer på de rette egenskapene - og i det i sivile liv er det innenfor IPO sporten

Jeg har aldri ment at IPO er en "tjenestehund test" men at formålet er selektering for tjenestehundraser forstår forskjellen - dvs at gjennom å avle og utdanne hunder som duger innen den sport har man større sjanse for at det aqv og til finnes en og annen valp som også duger tiul tjeneste - jeg har aldri ment at en IPO hund automatisk kvalifiserer seg for tjeneste hund - jeg gidder ikke diskutere hvis det man sier skal vrenges å vri på og til de grader misforstås

Hvor finner dere disse fantastiske tjenestehundene (Schafer) deres?? er det en egen hemmelig tjeneste hund kennel og avel innen Politiet - må dere slutte med her våset - dere finner de hos vanlige oppdrettere som virkelig legger sjel i å selektere etter egenskaper og som er bruksmerriterte - blant de finnes det kanskje noen få % som duger til mere enn hundesport (var det ikke Christer som sa at 30 % bestod av de som passerte nåløyet og i det hele tatt ble plukket ut til videre testing

jeg har selv lest en del leserbrev fra folk som om jeg ikke tar feil er mentorer for kennel ascomannis blandt annet.
Det er ingen tvil om at disse oppdretterne har en kunnskap som overgår de fleste når det faktisk kommer inn på områder som berører hundens hjerne og hvordan den fungerer, ikke minst har de folk rundt seg med stor tyngde innen genetik og avl det hjelper.
Kan man finne hunder der som duger i tjeneste ja helt klart men når spørsmålet dreier seg om rasen dobermann ja så blir det litt lite i mine øyne og rive opp en liste med 4-5 oppdrettere og si at rasen er trygg.
Ikke nevn flere navn da jeg har lest og hørt om hver eneste linje som duger, i mine øyne mangler ikke mange på lista der heller, blir bare det samme opp og opp igjen med samme linjene bare dårligere og dårligere oppdrettere.

Ellers vil jeg si vi har jo folk både her på forumet og ellers i miljøet med stor stor kunnskap på dobermann det veit jeg godt, problemet er bare at noen av de velger og kle seg i rosa og sope med seg alt de kan av edel plast, metall og rosetter i hele verden og bruker all sin kunnskap på utsene og bra ting som helse.
Men i en rase dominert av fulstendig ubrukelig oppdret ja så blir det sum sumaru ingenting igjen av brukshuden dobermann og enda mindre tjeneste hunden dobermann.

Jeg klarer ikke begi meg ut på alt som omhandler tjenestehund, det blir mange ord og mye rot, har heller ikke kunnskap til å begi meg ut på det.
Men helt sikkert er det at jeg har forstått hvorfor hunder som Malle,holender, sch ender opp som tjeneste hunder.

Mange av disse som avler de rasene jobber selv innen forsvaret som regel, har lang erfaring med rasene de jobber med og avler på. (kjenner en selv som er oppdretter på sch og lang fartstid innen hundetjenesten i forsvaret som uten og si antal vertfall har foret forsvaret med hunder).
Det har vert slik på de rasene som brukes i mange mange år og den kompetansen og tyngden har ikke dobermann miljøet desverre, vi har mange søte jenter som ønsker seg dobermann valper til jul og avler der etter men tro meg dette er ikke bra på noen måte og du trenger ikke vere rekett forsker for og fatte tegninga.

Nei jeg vurderte en gang i fremtiden avl av hund men dette er jaggu ikke lett så mulig jeg selger bikja og kjøper meg kano for kano kan jeg tror jeg.

å helt til slutt til det som ble sakt om man ønsker hunder man ikke en gang kan hilse på....?
Ja sån er det i en verden full av dritt, skal man gjøre noe med genetiken på dobermann over lang tid må hunder brukes og avles ekstreme med enorm dominans som igjen kommer ut i ett bra forsvar og div slik at dette over tid følger genetisk ut i rasen.
Disse hundene må selvfølgelig eies av kyndige personer innen hund og tjeneste og testes slik at det som ikke duger muligens kan bli en bra brukshund/sportshund mens resten holdes og avles på av folk med kunnskap som sakt.

Å så helt helt til slutt det med om jeg tror tjenestehunder er så ekstreme at man ikke har kontrol overhode eller noe sånt...?
Nei så definnitivt ikke, jeg har sett hva de sier er det mest ekstreme innen tjeneste hund og hva som er bra innen ipo, dette blir du ikke skremt av men at det finnes bra hunder der ute ja helt klart, kan tilogmed vere svert fine å disse verstingene..... Wink

Solgte nettopp bikja og kjøpte meg kano så prates, nå er det fjellet og fisketur.......... Kiss

MVH

05.08.08 - klo:00:56 #31
Lost case

[/quote]

Synes dette var veldig interessant lesing. Synes det er bra at personer med "tyngde" tar seg tid til å skrive grundige innlegg som dette.

Mvh

Christer
[/quote]

Har vertfal brukt mine 3 1/2 år innen hundeverden mer fornuftig en mange mange andre...... Roll Eyes

05.08.08 - klo:01:26 #32
Casmir

Jeg bare lurer, ettersom du uttaler deg med slik tyngde og pondus... Hvor mange tjenestehunder har du ført frem? Hvor mange konkurransehunder har du ført frem? Og hvilke linjer skal mennesker som ønsker tjenestehunder innenfor dobermannrasen kjøpe fra?

Slike uttalelser som dette provoserer grådig!!!  :pangry Dette ER et diskusjonsforum, der ALLE har lov å uttale seg både med tyngde og pondus. Hvis en derimot kommer med feilinformasjon, så korriger på det fremfor å komme med en uttalelse som får en til å tro at en må ha konkurrert med 10 hunder på toppnivå før de får lov å dele sin kunnskap. Det finnes mange med masse kunnskap om rasen som ikke har kjørt frem noen hund til toppnivå av ulike årsaker som ikke trenger å ha noe med hunden å gjøre, og jeg kan ikke se noen steder at admin har satt regler for hvor mange tjenestehunder en må ha fått frem som krav før en får lov til å uttale seg om rasen på dette forumet. :pangry

Whoever said you can't buy happiness, forgot little puppies:-)

05.08.08 - klo:01:50 #33
Gunn Anita

Nei, Niro, hovedgrunnen til at ikke flere dobermann brukes i tjeneste er ikke fordommer og uvitenhet, men det faktum at den jevne dobermann ikke kommer seg helskinnet gjennom funksjonsanalyseløpa til forsvaret eller politiet. Per Arne Sødal (som faktisk selv førte dobermann i politiet for mange år siden) kunne fortelle at de bla.a hadde store problemer med å få dobermann til å bite når de skulle.
Vi har hos oss testet dobermann som faktisk har blitt redde for "lille haren" i funk. løypa. Av de ytterst få som har kommet gjennom løypa har det manglet så mye på feks. konsentrasjon, koordinasjon, aggresjon og "mot" at det bare rett og slett ikke er "liv laga" å begynne trening en gang. Andre store brister ligger på jakt og kamp- det er uhyre langt mellom dobermann som har nok av disse egenskapene. Den neste store bristen ligger på evne til å takle forskjellige miljø, det hjelper ikke å ha en hund i tjeneste som ikke fikser å jobbe i mørke, jobbe på forskjellige underlag, jobbe etter div miljøbelastninger (flyvninger, rappellering, stridsrom i feks. CV90, osv.). Hunder som ikke fikser kenneltilværelsen er ikke spesielt godt egnet i tjeneste, heller ikke hunder som ikke tar til seg næring ("matsære" dyr). Hundene må være dønn skuddfaste (de er med oss under ildgivning, hvor de skal ligge ved siden av hundefører mens vedkommende avgir ild). Vi må ha hunder som er komplette: De skal gå spor, de skal søke på overvær, de skal fange opp lyd, de skal gjennomsøke bygg og sist, men ikke minst, de skal bite når det kreves. De skal fungere i situasjoner med ekstremt mye stress, feks. massekontroll eller massetjeneste.

Jeg mener som deg, Niro, at en god dobermann vil kunne gjøre en ekstremt god tjenestehund. Punktet vi er uenige på er hvor mange slike dobermann det finnes rundt forbi. De kenneler du nevner avler riktignok på de "gamle" linjene, men også her er det lett å trå i baret. For verden har faktisk forandret seg siden disse linjene var "livet, lyset og veien". Det finnes også grenser for hvor lenge en kan fortsette å innavle på disse hundene og tro at det i uoverskuelig fremtid skal gjøre susen. Genpoolen på dobermann er faktisk ikke stor....

Det du har funnet på hjemmesiden til kennel Aritaur var noe jeg skrev på oppfordring for noen år tilbake. I dag angrer jeg faktisk meget på det, ikke fordi jeg ikke står for det jeg skrev (skjønt en del av det ikke er riktig gjengitt på hjemmesiden deres), men fordi jeg faktisk var med på å drive "reklame" for bruksegenskaper på rasen for en kennel som synes en SCH III tittel er en helt ekstrem prestasjon. For en kennel der en av innehaverne skal kjøpe seg schæfer "fordi en dobermann aldri kan nå opp i konkurranse med en schæferhund". Der innehaverne på spørsmål om hvorfor de da ikke gjør mer for å forbedre bruksegenskapene på rasen svarer at "det er fordi de ikke orker å se på stygge hunder".

De hundene jeg har hatt har jeg hatt flaks med, ingen tvil om det. Men som jeg sa, jeg overtok de to siste som voksne, og fikk de testet før jeg overtok dem. Og det skal sies: Ingen av disse hundene gjorde fantastiske tester, men det var "godt nok". De fungerte godt i arbeidet. Jeg har ikke endret mening. Men jeg mener at vi ikke kommer videre angående bruksegenskaper og ivaretagelsen av disse innenfor rasen ved å hvile på våre laurbær og tro at det finnes så mange bra emner der ute.

Jeg tror at vi ved å jobbe sammen og begynne å fokusere mer på egenskaper kan gjøre rasen bruksdugelig igjen. Ikke primært for tjeneste, for det er ikke mange av oss som vil og kan bruke rasen i tjeneste. Men for å få rasen frem i forskjellige bruksdisipliner, å få rasen til beståtte resultater på mentaltester, å få rasen opp og frem i konkurransesammenheng, det være seg gamle bruksen eller IPO/ Skydd/ Ringsport. Bare sånn kan vi endre på markedet, bare sånn kan vi få bruks-/ tjenesteinteresserte mennesker til å ønske seg dobermann. Og i den forbindelse håper jeg å kunne være med på å promotere rasen i "mine" miljøer.

Jeg skal være enig med deg om at det finnes fordommer mot rasen, men de fordommene kommer ikke fra intet. De kommer av at folk har sett mange dårlige dobermann og av at folk har sett mange dobermann som ikke har fungert bruksmessig. Kanskje har de også sett gode dobermann i feil hender, hunder hvis potensiale aldri kom frem (som jeg og min gamle Fabian). Og da skal det mere til enn 2- 3 gode hunder som vises til å snu denne trenden. Vi må på banen og vise at hundene duger. Og da tror jeg at ganske mange som har dobermann i dag vil oppdage at hundene deres ikke duger...

Det finnes naturligvis gode individer der ute. Men jeg vil ha flere!

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

"Born to fight, trained to kill
 Ready to die.. But never will"

05.08.08 - klo:02:13 #34
Gunn Anita

Jeg bare lurer, ettersom du uttaler deg med slik tyngde og pondus... Hvor mange tjenestehunder har du ført frem? Hvor mange konkurransehunder har du ført frem? Og hvilke linjer skal mennesker som ønsker tjenestehunder innenfor dobermannrasen kjøpe fra?

Slike uttalelser som dette provoserer grådig!!!  :pangry Dette ER et diskusjonsforum, der ALLE har lov å uttale seg både med tyngde og pondus. Hvis en derimot kommer med feilinformasjon, så korriger på det fremfor å komme med en uttalelse som får en til å tro at en må ha konkurrert med 10 hunder på toppnivå før de får lov å dele sin kunnskap. Det finnes mange med masse kunnskap om rasen som ikke har kjørt frem noen hund til toppnivå av ulike årsaker som ikke trenger å ha noe med hunden å gjøre, og jeg kan ikke se noen steder at admin har satt regler for hvor mange tjenestehunder en må ha fått frem som krav før en får lov til å uttale seg om rasen på dette forumet. :pangry

Jeg beklager på det sterkeste at du blir så provosert. Men jeg tror at dersom jeg skulle begynne å uttale meg sterkt om feks. utstilling ville mine kunnskaper og erfaringer på området blitt etterspurt. Derfor finner jeg det ikke ufint å etterspørre kompetansen til de som uttaler seg på områder som jeg har opparbeidet meg kompetanse og erfaring på.

Det er fint å synse og mene om mye og mangt, men for det meste synes jeg det er greit å ha kompetanse på det en uttaler seg om.

Jeg prøver ikke å trekke noen ned eller latterliggjøre noen. Jeg prøver å peke på en av utfordringene vi har innefor vår såkalte "bruksrase". Jeg ønsker at vi skal jobbe sammen for å gjøre rasen bruksdugelig igjen.
Og da tror jeg vi får tåle (alle mann) at vår kompetanse etterspørres.

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

05.08.08 - klo:13:03 #35
Ronny Nilsen

Jeg beklager på det sterkeste at du blir så provosert. Men jeg tror at dersom jeg skulle begynne å uttale meg sterkt om feks. utstilling ville mine kunnskaper og erfaringer på området blitt etterspurt. Derfor finner jeg det ikke ufint å etterspørre kompetansen til de som uttaler seg på områder som jeg har opparbeidet meg kompetanse og erfaring på.

Det er fint å synse og mene om mye og mangt, men for det meste synes jeg det er greit å ha kompetanse på det en uttaler seg om.

Jeg prøver ikke å trekke noen ned eller latterliggjøre noen. Jeg prøver å peke på en av utfordringene vi har innefor vår såkalte "bruksrase". Jeg ønsker at vi skal jobbe sammen for å gjøre rasen bruksdugelig igjen.

Gunn Anita meget bra :thumbup

Men savner fortsatt de andre aktive her på forumet, skjønner dere hva det snakkes om her? hvis ikke må dere jo spørre og krave nu mens G A e i skrivemodus, for det er ikke ofte ho e aktiv her..

Lost HVILKET fjell drar du til, vi drar til Indre Lurfjell i kveld..kommer du Huh haha du selg aldri Santogutten :grrrr

G-A, Er du aldri i Bodø i forbindelse med Jobb Huh Ser helst du tar kontakt om du er innom byen engang Grin

http://www.schutzhunden.com

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

05.08.08 - klo:16:05 #36
Niro

Nei, Niro, hovedgrunnen til at ikke flere dobermann brukes i tjeneste er ikke fordommer og uvitenhet, men det faktum at den jevne dobermann ikke kommer seg helskinnet gjennom funksjonsanalyseløpa til forsvaret eller politiet. Per Arne Sødal (som faktisk selv førte dobermann i politiet for mange år siden) kunne fortelle at de bla.a hadde store problemer med å få dobermann til å bite når de skulle.
Vi har hos oss testet dobermann som faktisk har blitt redde for "lille haren" i funk. løypa. Av de ytterst få som har kommet gjennom løypa har det manglet så mye på feks. konsentrasjon, koordinasjon, aggresjon og "mot" at det bare rett og slett ikke er "liv laga" å begynne trening en gang. Andre store brister ligger på jakt og kamp- det er uhyre langt mellom dobermann som har nok av disse egenskapene. Den neste store bristen ligger på evne til å takle forskjellige miljø, det hjelper ikke å ha en hund i tjeneste som ikke fikser å jobbe i mørke, jobbe på forskjellige underlag, jobbe etter div miljøbelastninger (flyvninger, rappellering, stridsrom i feks. CV90, osv.). Hunder som ikke fikser kenneltilværelsen er ikke spesielt godt egnet i tjeneste, heller ikke hunder som ikke tar til seg næring ("matsære" dyr). Hundene må være dønn skuddfaste (de er med oss under ildgivning, hvor de skal ligge ved siden av hundefører mens vedkommende avgir ild). Vi må ha hunder som er komplette: De skal gå spor, de skal søke på overvær, de skal fange opp lyd, de skal gjennomsøke bygg og sist, men ikke minst, de skal bite når det kreves. De skal fungere i situasjoner med ekstremt mye stress, feks. massekontroll eller massetjeneste.

Jeg mener som deg, Niro, at en god dobermann vil kunne gjøre en ekstremt god tjenestehund. Punktet vi er uenige på er hvor mange slike dobermann det finnes rundt forbi. De kenneler du nevner avler riktignok på de "gamle" linjene, men også her er det lett å trå i baret. For verden har faktisk forandret seg siden disse linjene var "livet, lyset og veien". Det finnes også grenser for hvor lenge en kan fortsette å innavle på disse hundene og tro at det i uoverskuelig fremtid skal gjøre susen. Genpoolen på dobermann er faktisk ikke stor....

Det du har funnet på hjemmesiden til kennel Aritaur var noe jeg skrev på oppfordring for noen år tilbake. I dag angrer jeg faktisk meget på det, ikke fordi jeg ikke står for det jeg skrev (skjønt en del av det ikke er riktig gjengitt på hjemmesiden deres), men fordi jeg faktisk var med på å drive "reklame" for bruksegenskaper på rasen for en kennel som synes en SCH III tittel er en helt ekstrem prestasjon. For en kennel der en av innehaverne skal kjøpe seg schæfer "fordi en dobermann aldri kan nå opp i konkurranse med en schæferhund". Der innehaverne på spørsmål om hvorfor de da ikke gjør mer for å forbedre bruksegenskapene på rasen svarer at "det er fordi de ikke orker å se på stygge hunder".

De hundene jeg har hatt har jeg hatt flaks med, ingen tvil om det. Men som jeg sa, jeg overtok de to siste som voksne, og fikk de testet før jeg overtok dem. Og det skal sies: Ingen av disse hundene gjorde fantastiske tester, men det var "godt nok". De fungerte godt i arbeidet. Jeg har ikke endret mening. Men jeg mener at vi ikke kommer videre angående bruksegenskaper og ivaretagelsen av disse innenfor rasen ved å hvile på våre laurbær og tro at det finnes så mange bra emner der ute.

Jeg tror at vi ved å jobbe sammen og begynne å fokusere mer på egenskaper kan gjøre rasen bruksdugelig igjen. Ikke primært for tjeneste, for det er ikke mange av oss som vil og kan bruke rasen i tjeneste. Men for å få rasen frem i forskjellige bruksdisipliner, å få rasen til beståtte resultater på mentaltester, å få rasen opp og frem i konkurransesammenheng, det være seg gamle bruksen eller IPO/ Skydd/ Ringsport. Bare sånn kan vi endre på markedet, bare sånn kan vi få bruks-/ tjenesteinteresserte mennesker til å ønske seg dobermann. Og i den forbindelse håper jeg å kunne være med på å promotere rasen i "mine" miljøer.

Jeg skal være enig med deg om at det finnes fordommer mot rasen, men de fordommene kommer ikke fra intet. De kommer av at folk har sett mange dårlige dobermann og av at folk har sett mange dobermann som ikke har fungert bruksmessig. Kanskje har de også sett gode dobermann i feil hender, hunder hvis potensiale aldri kom frem (som jeg og min gamle Fabian). Og da skal det mere til enn 2- 3 gode hunder som vises til å snu denne trenden. Vi må på banen og vise at hundene duger. Og da tror jeg at ganske mange som har dobermann i dag vil oppdage at hundene deres ikke duger...

Det finnes naturligvis gode individer der ute. Men jeg vil ha flere!

Se der vi er kanksje ikke så uenige lkevel Wink jeg diskuterer og krangler litt med deg for at jeg ønsket du skulle moderere og nyansere litt mere enn bare å konstantere at Dobermann ikke duger.

- Så når du innrømmer at dem finnes bare at det skulle vært flere er jeg helt enig Grin

Mitt poeng er at det ville vært flere om flere valpekjøpere viste hvor de skulle lete (etter vilken hunder og linjer) istedet for å satse på flaks. Så jeg står ved at det handler litt om uvitenhet, alle de som med rettte har fordommer mot Dobermann har bare ikke sett de rette hundene. Spør man "bruksfolk" eller Politi/milllitære i Tyskland, Nederland eller til og med Finland tror jeg kanskje de ikke har de fordommene, hvor de etter min mening er veldig flinke til å avle og selektere etter bruksegenskapene. Og det er/har vært en del proffesjonelle tjeneste hunder der, og man må jo ikke glemme heller at Dobermann er en veldig liten rase i forhoold til Schafer.

En ting er å folusere og klage på oppdrettere som gjør det de kan etter beste evne - men det er lov å stille krav til valpekjøpere og - man må jo ta litt ansvar selv og sette seg inn i ting.  Og ikke minst det som ikke er nevnt med ett ord her - Dobermann klubben - når de har som krav at en hund ikke skal vise aggressjon eller sinne på MH testen (eller bruke et annet ord - forsvar av fører på spøken momentet) ja hvordan skal man få til å heve standard? (tar jeg ikke feil er dette vedtatt etter de signaler som er gitt fra myndigheter (storting jmr hundelov og politi) - det eksisterer jo et vist hundehysteri her i Norge

05.08.08 - klo:20:00 #37
Gunn Anita

Se der vi er kanksje ikke så uenige lkevel Wink jeg diskuterer og krangler litt med deg for at jeg ønsket du skulle moderere og nyansere litt mere enn bare å konstantere at Dobermann ikke duger.

- Så når du innrømmer at dem finnes bare at det skulle vært flere er jeg helt enig Grin

Mitt poeng er at det ville vært flere om flere valpekjøpere viste hvor de skulle lete (etter vilken hunder og linjer) istedet for å satse på flaks. Så jeg står ved at det handler litt om uvitenhet, alle de som med rettte har fordommer mot Dobermann har bare ikke sett de rette hundene. Spør man "bruksfolk" eller Politi/milllitære i Tyskland, Nederland eller til og med Finland tror jeg kanskje de ikke har de fordommene, hvor de etter min mening er veldig flinke til å avle og selektere etter bruksegenskapene. Og det er/har vært en del proffesjonelle tjeneste hunder der, og man må jo ikke glemme heller at Dobermann er en veldig liten rase i forhoold til Schafer.

En ting er å folusere og klage på oppdrettere som gjør det de kan etter beste evne - men det er lov å stille krav til valpekjøpere og - man må jo ta litt ansvar selv og sette seg inn i ting.  Og ikke minst det som ikke er nevnt med ett ord her - Dobermann klubben - når de har som krav at en hund ikke skal vise aggressjon eller sinne på MH testen (eller bruke et annet ord - forsvar av fører på spøken momentet) ja hvordan skal man få til å heve standard? (tar jeg ikke feil er dette vedtatt etter de signaler som er gitt fra myndigheter (storting jmr hundelov og politi) - det eksisterer jo et vist hundehysteri her i Norge
[/quote]

Jeg setter stor pris på å få diskutere litt, Niro  Wink Det er bare sunt å få nyansert litt, så takk til deg for det, og jeg tror også vi i grunnen er ganske enige. Men.. (Jeg lar meg ikke "knekke" helt  Wink) Ja, jeg tror det finnes noen gode individer der ute, men i all hovedsak holder bruksegenskapene i rasen å forsvinne. Fortsetter denne trenden har jeg vanskelig for å se at rasen kommer til å overleve som brukshund, mest fordi vi fortsetter å miste valpekjøpere som vil bruke hundene sine (markedet vårt). For tjenestebruk er det enda verre, risken for å ikke få et godt individ er for stor, og stort sett tror jeg bare det er "tullinger" som meg som insisterer på å fortsette med dobermann i slike miljøer- presset for å velge en "gjeterhund" er ufattelig stort. Og selv ved å velge fra linjer som i generasjoner er avlet på egenskaper kan en fort gå på en "smell". Dersom en som ikke virkelig brenner for rasen går på den smellen, er stort sett løpet kjørt. De velger noe annet neste gang, og stort sett er sjansen for å finne en god schæferhund eller malle større enn å finne en god dobermann. Ergo blir det "bevist" igjen... Dobermann duger ikke...

Mitt inntrykk (skjønt dette hadde jeg ikke tenkt å innrømme før på side 16..  Grin) er at dobermann i bruks- og tjenestemiljøene gjerne må prestere over gjennomsnittet for å bli "akseptert". Dette opplevde jeg da jeg som ung og eksepsjonelt blond og dum startet i Norske Redningshunder, jeg opplevde det da jeg startet med hund i Forsvaret og jeg vil tro at de som konkurrerer med dobermann også får føle det på kroppen. Her er jeg enig i at det er fordommer som styrer. Vi må huske på at disse miljøene stort sett styres av folk som driver med og gjerne dretter opp nettopp malle eller schæfer- de har da vitterligen ingen interesse av at dobermann kommer "opp og fram". Dette er naturligvis helt "på trynet", men det er et faktum at det er sånn. Jeg var engang på et IPO- seminar med en meget god hund (dobermann, og i utg.pkt tiltenkt tjeneste, men han fikset ikke kenneltilværelsen spesielt godt). Instruktøren og "guruen" måtte motstrebende innrømme at det var en meget god hund, skjønt det så ut som om han hadde drukket eddik da han gav meg tilbakemelding på hunden.

Det er derfor jeg tenker det er så utrolig viktig at vi står sammen i milljøet for å gjøre rasen bruksdugelig igjen, vi må slutte å kjekle oss i mellom. Og, viktigst av alt, vi må se problemene i hvitøyet uansett hvor ubehagelig det er og faktisk begynne å gjøre noe med dem. Det å slappe av fordi "det enda finnes noen gode individer" (no offense, Niro) er ikke nok.. Det vil ikke gjøre rasen bedre. En annen ting er at det føles direkte nedverdigende for meg som jobber i miljøer der det å ha dobermann for noe annet enn sofakos og turkompiseri anses som galskap når folk uten peiling (og nå sikter jeg ikke til deg, Niro) påstår at det finnes maaaassse gode dobermann. For det gjør det virkelig ikke. I hvert fall ikke etter mine kriterier.

Hva som er løsningen på problematikken finner vi garantert ikke på et forum. Men kanskje kan vi gjøre en start her? Bare det å få konstatert at det er et problem synes jeg er en god start. Som Ronny lurer jeg også på hvor oppdretterne er blitt av i denne diskusjonen? Eller resten av de aktive brukerne på forumet? Jeg håper virkelig ikke jeg har skremt noen vekk fra å diskutere!

Det må være et lite "hælvete" å være oppdretter, og tro meg, jeg er ikke ute etter å komme med surmaget kritikk. Mitt mål er å komme med et "varsko her" og bli hørt. Jeg har ikke kunnskaper, erfaring, interesse eller ønske om å starte avel. Mitt ønske er bare at når jeg om 6- 7 år igjen begynner å tenke på ny hund som skal være utpreget brukdugelig og kanskje også skal kunne brukes i tjeneste (om jeg fremdeles jobber i hundetjenesten i forsvaret) skal kunne finne en ny valp innenfor den rasen jeg elsker. En rase jeg elsker ikke pga utseendet, men pga den vanvittige arbeidskapasiteten, den vanvittige motoren, den vanvittige viljen, det vanvittige motet og den helt spesielle personligheten jeg bare har funnet i gode dobermann.

Puh.. Det er så mye å skrive at det nesten blir umulig å gjøre innleggene korte og vel lesbare. Så i fare for å vikle meg inn i nye ting skal jeg avslutte dette innlegget her. Men jeg håper virkelig ikke debatten stopper av den grunn!

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

05.08.08 - klo:20:11 #38
Gunn Anita

Gunn Anita meget bra :thumbup

Men savner fortsatt de andre aktive her på forumet, skjønner dere hva det snakkes om her? hvis ikke må dere jo spørre og krave nu mens G A e i skrivemodus, for det er ikke ofte ho e aktiv her..

Lost HVILKET fjell drar du til, vi drar til Indre Lurfjell i kveld..kommer du Huh haha du selg aldri Santogutten :grrrr

G-A, Er du aldri i Bodø i forbindelse med Jobb Huh Ser helst du tar kontakt om du er innom byen engang Grin

Nei, desverre er jeg ikke ofte i Bodø, vi var der på en øvelse i fjor, men tror ikke det finnes slike planer i år. Dersom jeg er der skal jeg selvfølgelig ta kontakt, ville vært utrolig trivelig å treffe deg og de firbente  Smiley

Jeg håper virkelig du fortsetter å brenne for rasen som du gjør og fortsetter å "get up people's noses"  Cheesy Jeg vil tro du allerede har fått din del av motbøren ved å eie og ville trene med/ konkurrere med dobermann, og jeg vil bare si: Stå på! Det hjelper å vite at vi er flere! Den som gir seg er en dritt  Wink

"Gjør ræt, frygt ingen"

BH AD Grim Keeper's Cuba
Ascomannis Qondor

05.08.08 - klo:20:43 #39
Ronny Nilsen

Jeg brenner for Dobermann, og vil nok alltid stå her..e så mange og diskutere med her Grin
Og etter Dixi kom i hus er bare treningsinnteressen blitt enda større, hun er til NÅ alt jeg er ute etter. Og jeg kan bare si en ting, disse 2 hundan æ har e som dag og natt. Men noen likheter har de også Grin
Ser virkelig også frem til og treffe noen som vet hva en BRUKSDOBER er, enda ikke møtt 1..

OPPDRETTERE plz say something....

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

05.08.08 - klo:20:57 #40
Niro

@Gunn Anita - jeg er veldig mye enig med deg igjen - jeg liker å diskutere med deg, og bra du ikke gir deg på det du mener - jeg er og sånn - nå liker jeg ikke å sette raser opp mot hverandre, hvem som er best osv - de er avlet for litt forskjellige formål og har styrker og svakheter alle. Men jeg gir meg ikke - Dobermann kan konkurere med Schafer helt klart - hvis en tok alle bra Dobere og delte på anntall individer som finnes og gjorde det samme med Schafer så tror jeg ikke resultat er så forskjellig - Malle kan j ikke så mye om men tror både Schafer og Dober må gi tapt der ja desverre.. Sad

Men jeg synes det er riktig av deg å fokusere på dette selv om jeg mistenkte at dine bastante meninger om at Dober ikke duger var med vilje for å vekke debatt som du sier og provosere folk til å tenke.

Jeg har mange ganger selv i diskusjoner her og på forrige forum snakket om negative ting med rasen og etterylst fokus på å heve visse egenskaper. Det er bare å gå in på hunddata i Sverige å se på statistikk på alle MH tester gjennomført så får man et veldig godt bilde på hvordan Dobermann scorer i forhold til andre raser og hvilke egenskaper som må forbedres.

Hvorfor forsvarer jeg Dober her da i denne diskusjon, hvis ikke vi som elsker rasen gjør det her inne på et Dober forum hvem skal gjøre det da? Autoritetene innen brukssport, hundeklubber(som stort sett er Schafer) og autoriteter innen Politi/Millitær/Hundeskoler? Som du sier de har aldri sett en god Dober og har de det blir det forbigått i stillhet (ihvertfall prater de ikke høyet om det til andre) fordi de ønsker å fremme sin rase og interesser. Så når det kommer en ny aspirant på kammeret som ønsker å utdanne en tjeneste hund synes j ikke det er rart at de velger tradisjonelt når alle kolleger råder til det og fraråder Dober, det samme skjer i hundeklubber.... Roll Eyes

05.08.08 - klo:21:35 #41
Niro

@Gunn Anita - anng det om linjer - jeg vet det ikke bare er å fortsette å innavle på disse omtalte linjer (Weyermuhle, Mooreiche, Doberwache osv osv som egentlig i praksis er søster kenneler) men mitt poeng med å fremme dem er at det er linjer som alle andre oppdrettere burde ta en sjanse til å avle inn i det man kaller "utstillings" linjene for å heve bruksegenskapene , driftene, hardheten på de andre mere vanlige linjene, så får man heller godta at det vil poppe opp litt feil her og der på utseende (og da mener jeg de som er bra "nok" av utseende også). Så på en måte jo kan disse linjer + flere andre likevel være en reddning for rasen om oppdrettere tok mere sjansen.

- Om jeg ikke tar feil så har Laila (supreme guardians) på en måte gjort det, blandet gamle norske linjer med bra hunder mentalt med disse "ekstrem" linjene og fått supert resultat. Diablo er ikke det en sønn av Briskas Sumo (sønn av Bronco?) Diablo har jeg hørt mye skryt av fra Schafer miljøet.

- Overnevnte Bronco V Doberwache burde vært brukt mye mere, skjønner ikke at flere har brukt han, han er fin nok, Finsk utst CH, karakter og temperament sies å vært "outstanding" deltager IPO WCH og bestått PSP (Politzeischutzhundprufung - Tysk politihund test) vistnok med aller beste resultat i konkuranse med alle raser hvor det normalt er 50% stryk. Til "Lost Case "  eller Svein, denne hund var og kjennt for sin vennlighet foreks mot barn, ekstreme egenskaper trenger ikke utelukke håndterbarhet/vennlighet. PS har lest det finnes frossen sæd etter han

Moren til Bronco var Tysk Politi ID hund og IPO WCH. Og jeg tror Mr og Mrs Mueller bodde i Finland med Bronco og Kleo før de flyttet til Tyskland igjen, så flere burde kjennt sin besøkelsestid. Kleo er mor til mange Politihunder. Sønnen Doberwaches Amatzon var trent og jobbet i Finske forsvaret (Anti terror enhet) Et par av kullbrødrene var Politihnder i Danmark.

- Manix V Weyermuhle - Politihund (patrulje og Narko) kjennt for ekstrem hardhet og mot - måtte bøte med livet etter å blitt skadet i bekjemmpelse av "gateopprør" i tjeneste når han forsvarte sin hunde fører. Sønnen Alf V Urft Quelle var Tysk Politihund. Faren til Manix - Adux Merckureck også PSP (Tysk Politihund)

Dette er noen få eksempler... kunne fortsatt med mange flere... og ja dette var før.. og hundene lever ikke mendet viser at det finnes et genmatriale som er vel verd å ta vare på som hvis de avles inn i de mere vanlige linjene, kanskje man  kan på den måte heve egenskapene.

Ta denne Erns V Burgstatte hunden i Finland som nylig gjorde en ekstrem bra ZTP, fikk som en av få Dobermanner i historien påskrevet ZTP en anbefaling av dommer som egnet til å heve bruksegenskapene i avel. Kriegerhof har brukt han nettopp - håper flere følger etter - han er innavlet etter overnevnte hunder og da er det ganske logisk at det blir en bra hund - skulle bare ønske at noen tok sjansen på å bruke han på sine utstillingshunder (som har også har passert mentaltester). Men det er klart da er de redd for at hundene ikke blir fine nok.

BTW Ernst skulle ikke tilfledigvis være faren til din hund Ronny? Spennende å føloge med hva det blir med tispen din - lykke til Smiley Smiley

05.08.08 - klo:22:14 #42
Ronny Nilsen

Takker takker.

Nei Ernst er ikke faren, det er Gian von der Mooreiche. Forresten tilsalgs for 10.000eur. For eieren vil satse på mallene sine nå. Gian har kanksje 1,sesong igjen på topp.

Det du skriver her Niro, er akkurat det vi vil vi som brenner for og bruke dobermann Grin
Og om oppdretterne tenkte noenlunde i likhet med det du skriver her, så ville vi bare ikke få bedre brukshunder, men også flere i treningsklubbene, og også hunder som takler forskjellige oppgaver. Er denne av på bryteren man må få inn Grin
De Norske hundene er jo kanon flotte, så nu e det påtide og gjør de smartere. selv ville jeg valgt motsatt vei om jeg skulle drevet med oppdrett. Hjerne så skjønnhet. Dixi e nu dritfin da,,haha Evil

psst..har også hørt skryt fra Schæferfigger på topplan anng Diablo, også Fabio til Brynhild. . .

B-Kiefher Nero-Noir
Briska`s Dixi

05.08.08 - klo:22:39 #43
Nano

Hei Niro,

Du glemte Kassandra og Kiro v.Bayern samt Yana v. Bayern Kassandra tjeneste hund i Tyskland .Kiro i tjeneste hos K9 Usa, Yana i tjeneste i Tsjekkia. Hun er er også champ i exteriør.
Lerner driver med trening og oppdrett.Har flotte treningsanlegg ikke så veldig langt fra meg . Alle hundene fra Bayern har blitt over 10 år . Den ene er nå 14 år.

MVH  Anne

06.08.08 - klo:00:52 #44
Niro

Hei Niro,

Du glemte Kassandra og Kiro v.Bayern samt Yana v. Bayern Kassandra tjeneste hund i Tyskland .Kiro i tjeneste hos K9 Usa, Yana i tjeneste i Tsjekkia. Hun er er også champ i exteriør.
Lerner driver med trening og oppdrett.Har flotte treningsanlegg ikke så veldig langt fra meg . Alle hundene fra Bayern har blitt over 10 år . Den ene er nå 14 år.

MVH  Anne

Hei Anne Wink

Nevnte ikke hundene m navn men nevnte V Bayern øverst/tidlig i tråden over kenneler hvis hunder fungerer overalt være seg i tjeneste eller til sport. Så han driver enda kjempebra Grin, et mysterium at V bayern hundene ikke er avlet mere på enn de er, de går tilbake til V Kirchbul og V Frankenland, tror stamtispen var Dixi V Kirchbul (Falk V Rotbachtal :thumbup X Xira V Frankenland) dette er viktige linjer som bør tas vare på, mener en Jano V Bayern er i livet som avelshund og muligens bla brukt i Finland ifjor, ihvertfall er den brukt i Tyskland, som du sier mange av V Bayern hundene er absolutt fine nok og er CH, så det skulle ikke ødelegge så mye å avle de inn i utstillingslinjer.

Sider: 1 2 [3] 4 5   Til toppen
Gå til:  

Webtechnica.net
MySQL PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC XHTML 1.0 CSS